Frygt for mikrober kan ændre rumsondes rute på Mars

Små uventede passagerer på Curiosity kan måske forurene vand på Mars.

Nasas Mars-køretøj Curiosity har befundet sig på Mars i flere år, hvor den blandt andet sendte dette billede hjem efter landingen (Foto: NASA/JPL-Caltech © NASA/JPL-Caltech)

Frygten for at mikrober på NASA’s rumsonde Curiosity kan forurene Mars, gør nu, at NASA overvejer, om rumsonden skal skifte kurs. Det skriver Nature.com.

Rumsonden Curiosity har været fire år undervejs i udforskningen af Mars’ overflade, men fra næste måned begynder den at bevæge sig op af Aeolis Mons, hvor man har observeret mønstre, der kunne tyde på flydende vand.

Planetforsker Kjartan Kinch fra Københavns Universitet forklarer til DR, at man stadig er usikker på, hvad mønstrene er, men at de såkaldte RSL’er (recurring slope lineae), som mønstrene kaldes, antyder, at der kan være vand på overfladen eller lige under den.

Forurening kan sprede sig flere kilometer

Strikse internationale regler betyder, at NASA måske bliver nødt til styre sonden langs en anden rute, fordi der er fare for at mikrober på Curiosity kan forurene vandet, hvis det er vand – og dermed evt. områder, hvor der potentielt allerede befinder sig liv på Mars.

- Det er en del af ”planetary protection” – man må ikke transportere objekter fra Jorden hen til steder, hvor der kan være liv, med mindre de er steriliseret mere, end Curiosity er blevet, forklarer planetforskeren til DR.

Sonden vil aldrig komme i direkte kontakt med mønstrene, fordi de ligger for højt oppe på skråninger til, at sonden kan nå dem, skriver Nature.com. Men vejrforholdene er så kraftige på Mars, at der er risiko for, at mikrober kan blive ført med vinden kilometer fra, hvor Curiosity befinder sig hen til vandet.

Mikrober kan overleve stor modstand

Grunden til, at man frygter, at mikrober fra Jorden kan forurene Mars, er fordi, man har observeret en usædvanlig høj grad af evne til at overleve for mikrober, forklarer Kjartan Kinch:

- Mikrober kan overleve nogle overraskende steder – under nogle meget uvenlige forhold – og hvis der bare er nogle få, der er intakte på Curiosity, kan de formere sig lynhurtigt, forklarer han.

Selvom en evt. kursændring for Curiosity lyder simpel, så er det ikke så simpelt endda, for sondens levetid er begrænset.