Harvard opfinder fjernstyret robotflue

Med 120 vingeslag i sekundet summer den af sted med en sytrådstynd ledning efter sig. Verdens mindste flyvende robot er blevet en realitet.

En lille tværgående forskningsgruppe ved det berømte Harvard universitet ved Boston i USA, har gennem de seneste 12 år arbejdet på at lave et kunstigt insekt og nu er den her. RoboBee eller robotbien, som de kalder deres opfindelse, er den første fjernstyrede robot i den størrelse nogensinde.

Kandidatstuderende Pakpong Chirarattananon fik første gang dyret op at flyve nogle få sekunder sidste sommer og nåede at optage en video af dens jomfrufærd, som han delte med resten af sit forskerhold:

- Jeg var så ophidset, jeg kunne ikke sove, fortæller han om opfindelsen i en artikel, der netop er lanceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

Inspiration fra naturen

Alene at konstruere en så lille robot har været en enorm udfordring for holdet bag RoboBee. Et hold der både bestod af ingeniører og biologer.

- Dette er, hvad jeg har forsøgt at udføre de sidste 12 år, siger Robert J. Wood, der er professor på Harvards tekniske fakultet for anvendt forskning, der sammen med nabo-fakultetet for biologisk inspireret teknologi har stået bag.

Forskerne lod sig inspirere af fluernes anatomi og måtte bygge alle materialer op fra bunden - vel at mærke i størrelsesforhold, der stod mål med rigtige fluers.

Pillearbejdet tærede på forskernes tålmodighed, forklarer han: - Når vi fik en komponent til at virke og rykkede videre til næste, opstod der fem nye problemer. Målet flyttede sig hele tiden.

Bestøvning af afgrøder

Perspektiverne for de opdagelser man har gjort med RoboBee projektet er dog alle anstrengelser værd:

Forskerne håber at kunne bruge teknologien bag projektet til alt fra miljøovervågning, eftersøgnings- og redningsoperationer og sågar hjælp til at bestøve afgrøder med.

Harvards teknologiske afdeling er allerede i færd med at sætte en række af de opståede del-teknologier i kommerciel produktion.

RoboBee (Foto: Kevin Ma & Pakpong Chirarattananon © Harvard University)