Hjælp med at finde den næste exoplanet: Du kan også være med!

Hvem har ikke lyst til at være med til at opdage en exoplanet, spørger forsker og opfordrer alle til at deltage.

En kunstner har illustreret, hvordan exoplaneten med det mundrette navn Kepler-186f kunne se ud. Exoplaneten er kåret som den hidtil mest Jord-lignende exoplanet, vi kender med en masse, der er mindre end 10% større end Jordens. Måske kan du være med til at finde det næste eksemplar. (Foto: Atlas Photo Archive/NASA © Photoshot. All rights reserved.)

Forskere fra MIT og Carnegie Institution for Science beder nu om hjælp til at lede efter exoplaneter. Og alle kan være med.

Exoplaneter er planeter, der kredser om stjerner uden for vores solsystem, og selvom forskerne indtil videre har fundet mange exoplaneter ude i rummet, så har de stadig store mængder data tilbage, som de har brug for hjælp til at afkode.

Ekstra øjne efterlyses

Jennifer Burt, der er forsker hos MIT’s Kavli Institute for Astrophysics and Space Research siger til MIT News, at de efterlyser hjælp til at gennemgå data hos almindelige borgere.

- Vi har et imponerende katalog over målinger, men vi er blevet klar over, at der bare ikke er nok på vores hold til, at vi realistisk kan gennemgå data tilstrækkeligt, fortæller hun.

Holdet gør derfor målingerne tilgængelige for offentligheden i håb om, at en masse nye øjne kan finde interesse i at hjælpe.

En succesrigt projekt

De målinger, man får adgang til, kommer fra HIRES-spektrometeret (High Resolution Echelle Spectrometer), der befinder sig på det ti meter lange teleskop på Keck’s Observatory på Mauna Kea på Hawaii.

Det var egentlig ikke meningen, at HIRES skulle bruges til at finde exoplaneter, da det blev installeret for knap to årtier siden. Oprindeligt skulle spektrometeret kun bruges til at måle lys fra stjernerne.

Men det viste sig, at forskerne også kunne bruge målingerne til at registrere minimale forskydninger i lyset, der kunne tyde på, at der var et objekt i nærheden af kilden, som med sin tyngdekraft påvirkede en stjernes bevægelse, dvs. en exoplanet.

Holdet har med den metode allerede haft succes med at finde 100 exoplaneter, hvoraf en af dem er i kredsløb omkring stjernen GJ 411, der er af de stjerner, som ligger tættest på solen.

Du kan også være med

Med målinger der går 18 år tilbage, er der masser af data, som kræver sammenligning. Og mens holdet foretager flere målinger, har de brug for flere øjne til at se på dem.

Jennifer Burt tror, at MIT's efterlysning efter hjælp bliver en succes, for som hun siger til MIT News:

- Hvem har ikke lyst til at være med til at opdage en exoplanet?

Du kan også være med, hvis du følger dette link. Siden er dog nede lige nu.