Live fra tarmen: Gode råd til bekymrede seere

Ser du Live fra tarmen og får lyst til selv at blive tjekket i hoved og røv? Start med at læse speciallægens 12 helbredsråd.

Gør Live fra tarmen dig nervøs for dit helbred? Her er 12 gode helbredsråd, der måske kan berolige dig. (Foto: Erwin Wodicka © Erwin Wodicka)

Både Emil Thorup og Thomas Skov anser sig selv for at være hypokondere. De er bange for om de fejler noget alvorligt, men tackler det på forskellige måder.

Emil går ofte til lægen for at blive tjekket, mens Thomas spekulerer derhjemme uden at gøre noget ved det.

Hvis du ligesom Thomas og Emil er urolig for dit helbred, kan du starte her.

Et sundt helbred handler nemlig både om at lytte til kroppens signaler, men også at være varsom med at overfortolke de signaler man modtager. Hvordan du tænker om din egen krop, er nemlig ekstremt vigtigt.

DR har bedt speciallæge i almen medicin, Imran Rashid, om at give seerne nogle gode råd. Imran Rashid er ansvarlig for Almen Medicin & Innovation på privathospitalet Aleris-Hamlet.

Han har samlet disse 12 råd, der kan hjælpe alle, der er bekymret for deres helbred - og måske er i tvivl om det er OK at være bekymret.

  1. 1

    Føler du dig rask, er du det sandsynligvis. Men bliver du alligevel syg, er det et godt udgangspunkt.

  2. 2

    Er du ofte bekymret for om du fejler noget, kan det påvirke din livskvalitet og tværtimod øge risikoen for at blive syg.

  3. 3

    Vær kritisk når du søger efter information om sygdom. Langt størstedelen af den tilgængelige sundhedsinformation på internettet er styret af kommercielle interesser, der ønsker at få dig til at føle dig syg, selv om du måske ikke er det.

  4. 4

    Er du bekymret for dit helbred, så tal med mennesker, der kender dig godt, om disse bekymringer. Det skaber rum for refleksion og fornuftige handlemønstre.

  5. 5

    Hvis du oplever store ændringer i dit helbred, bør du altid tale med din læge om det.

  6. 6

    Selvom mange frygter alvorlige sygdomme, viser statistikken, at de fleste mennesker bliver meget gamle og tit dør af noget andet end kræft og hjertesygdomme.

  7. 7

    Sundhed og livskvalitet handler ikke kun om at være fri for sygdom og sygdoms-symptomer. Prioriter derfor de ting, som betyder mest for dig og fokuser på dem.

  8. 8

    Evnen til at kunne håndtere og modstå helbredsbelastninger i ens liv styrkes bl.a. gennem erfaringer. At bearbejde og sætte tingene i det rette perspektiv er noget, som din læge ofte vil kunne hjælpe dig med.

  9. 9

    At have en menneskekrop er som at bevæge sig rundt i trafikken: ens adfærd bliver først rigtig sikker, når man har lært at slippe frygten for alt det, der kan gå galt og i stedet begynder at bruge sin sunde fornuft.

  10. 10

    Digitaliseringen af samfundet har medført, at din omverden konstant kan få adgang til din opmærksomhed. Sørg derfor for at skærme din bevidsthed, så du selv kan bestemme, hvem du vil tænke på og hvornår.

  11. 11

    Find en partner eller en, du kan være fortrolig med. Det er bevist, at mennesker, som har nære og fortrolige relationer, lever længere end de, som ikke har det.

  12. 12

    Skab dit eget livskompas. Folk omkring dig kan have stærke ønsker og interesser i, at du skal leve på en bestemt måde, men du er eksperten i dit eget liv og bestemmer derfor retningen for det.