Motion kan få børn til at huske bedre

Læringssessionen er afgørende, men bedre resultater gennem motion er krymmel på toppen, siger dansk forsker.

En løbetur eller holdleg kan hjælpe på børns evne til indlæring viser ny dansk undersøgelse. (© Kzenon/Colourbox)

Motion efter indlæring kan hjælpe børn til at huske bedre. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Holdspil og Sundhed på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

- Fysisk aktivitet kan forbedre børnenes hukommelse, når man placerer aktiviteten lige efter en læringssituationen. Den største effekt opnås, når det er lige efter undervisningen, og når træningen foregår ved høj intensitet, fortæller lektor Jesper Lundbye-Jensen, der er ansvarlig for studiet.

Forskerne ved allerede, at man kan placere motion før en læringsproces og gøre børn mere kvikke og læringsparate. Men ved at placere motion efter læringsprocessen kan det have en positiv effekt på etablering af hukommelsen. Der er dog ikke lavet studier, hvor man har kombineret både træning før og efter, fortæller forskeren til DR.

Forbedrede resultater

77 børn i tredje og fjerde klasse på Bellahøj Skole i København medvirkede i Jesper Lundbye-Jensens undersøgelse.

Børnene startede med at øve sig på en computerbaseret præcisionsopgave, som de ikke havde prøvet før. Her skulle de følge en figur ved at bruge musen.

Efter øvelse blev børnene inddelt i tre grupper. En gruppe spillede floorball, en gruppe var på løbetur og en gruppe (kontrolgruppen) holdt sig i ro.

Efter en time, et døgn og en uge efter skulle børnene igen afprøve, om de kunne gennemføre opgaven. Her klarede grupperne, der havde dyrket motion, sig i gennemsnit 10 procent bedre, end den gruppe der havde holdt sig i ro.

- Det er naturligvis læringssessionen og ikke den fysiske aktivitet, der er afgørende for, om børnene lærer noget eller ej, men de 10 procent, som vores undersøgelse viser, man kan opnå af forbedring i gennem fysisk aktivitet, er da bestemt værd at få med. Det er krymmel på toppen, siger Jesper Lundbye-Jensen.

Jesper Lundbye-Jensen understreger dog, at studiet kun undersøger effekterne af en enkelt lærings- og træningssituation, og derfor ikke viser, hvad der ville kunne ske over en længere periode med lærings- og træningssituationer.

Vinduet er kort åbent

Det er ikke ligegyldigt, hvornår man har dyrker motion for at få det bedste resultat. Går der for længe efter læringssessionen, er der ikke ikke nogen effekt. Allerede når der er gået en time er udbyttet markant mindre og efter to timer, er effekten på indlæringen væk.

- Men så er der selvfølgelig alle de andre positive effekter ved motionen, afslutter Jesper Lundbye-Jensen.

Forskerne har også publiceret fem studier de seneste år, hvor de fremviser, at voksne også lærer bedre efter motion.

Facebook
Twitter