Mystiske mikrober i tarmen kan være nye livsformer

Biologer har opdaget mikroorganismer i fordøjelsessystemet hvis DNA er så fremmed, at de måske ligger udenfor vores forståelse af liv.

Franske og canadiske forskere har zoomet ind på mikroberne i vores tarme og fundet noget meget overraskende. (© ColourBox)

Vores fordøjelsessystem er fyldt med et uhyre varieret univers af bakterier, som er ekstremt svært at studere.

Området kaldes biologiens "mørke stof", for vi ved meget lidt om det. 99 pct af mikroberne kan nemlig ikke dyrkes i laboratoriet og studeres.

Men biologer fra Paris og Montreal har ved hjælp af en ny metode, der involverer DNA-familier, opdaget noget meget underligt i vores tarme.

Noget der kan være en helt ny form for liv.

Under et forsøg på at klassificere de mange organismer der lever i vores indre, er de stødt på DNA-sekvenser, som er så anderledes, at de ligger udenfor de tre typer af liv, som vi i dag kender.

De tre domæner, som de kaldes, er bakterier, arkæa og eukaryoter.

Arkæer var tidligere klassificeret som bakterier, men er opbygget anderledes og lever fortrinsvis under ekstreme forhold. Eukaryoter er svampe, planter og dyr.

En ny type liv

Biologerne fra Paris mener nu, at et fjerde domæne måske skal tilføjes.

Under analyser af flere hundrede tusinde DNA-sekvenser fra tarmsystemet stødte de pludselig på en lang række stumper, som kun havde lidt tilfælles med kendte sekvenser.

En så stor forskel ser man normalt kun på tværs af domænerne.

Forklaringen kan være, at kendte livsformers gener er mere varierede end vi troede, men alternativet har endnu større perspektiver.

- Det er som om, at de tilhører ukendte stamtræer af mikrober, der afveg meget tidligt i livets historie, siger Philippe Lopez, der er en af forskerne, til New Scientist.

Er der tale om et nyt domæne, kommer det til at forandre biologien helt. Præcis som det gjorde da arkæa blev adskilt fra bakterierne for 30 år siden.

Forskerne leder nu efter celler med de usædvanlige DNA-sekvenser, så det kan blive afgjort om livet i vores tarme bare er mærkeligt - eller decideret ukendt.