Nobelpris til forskere, der fandt Einsteins tyngdebølger

Det er tre amerikanske forskere, der har bevist en af Albert Einsteins store teorier, som får årets nobelpris i fysik.

Projektet med at finde Albert Einsteins tyngdebølger, som han forudså for 100 år siden, begyndte i 1992 og er et samarbejde mellem flere universiteter. Det enorme laboratorium ses her fra luften. (Foto: handout © Scanpix)

Det er Rainer Weiss, Barry C. Barish og Kip S. Thorne, der får årets Nobelpris i fysik.

De får den prestigiøsefyldte pris for deres arbejde med LIGO. Det er en forkortelse for Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory.

LIGO blev grundlagt i 1992 og er et forskningsprojekt mellem tusinder af forskere og flere universiteter som for eksempel MIT og Caltech.

Men det store projekts succes skyldes de tre forskeres pionerarbejde, lyder det blandt andet i begrundelsen fra det svenske akademi.

Formålet med LIGO er at finde gravitationsbølger, som den tidligere nobelprismodtager, Albert Einstein, forudsagde eksistensen af i sin relativitetsteori. Forskerne fandt bevis for bølgerne, der spreder sig gennem universitet med lysets hastighed, første gang i 2015.

Lytter til 1,3 milliarder år gammelt sammenstød

LIGO gør det muligt for fysikere og astronomer at lytte til Universet, og for to år siden opdagede man så tyngdebølgerne fra kollisionen af to sorte huller.

Og det er netop tyngdebølgerne fra kollisionen af to sorte huller, der ramlede sammen for 1,3 milliarder år siden, som LIGO har detekteret og dermed bevist, at universet er fyldt med bølgerne.

Tyngdebølgerne kommer på grund af objekters enorme vægt, og de får rumtiden til at bølge som en budding.

Man har fundet bølgerne ved hjælp af fire kilometer lange rør, hvori laserstråler hopper frem og tilbage mellem spejle. De kan opdage enhver forstyrrelse i afstande. Og her opdagede forskerne tyngdebølgerne fra kollisionen, som kun udgør en ufattelig lille afstandsændring mellem spejlene.

Rainer Weiss, der er professor emiritus på Massechusets Institute of Technology, får halvdelen af de ni millioner svenske kroner, som modtagerne får ud over æren og en personlig medalje. De to andre forskere skal dele den sidste halvdel af præmiepengene.

Einsteins nobelpris

Den mest berømte vinder af nobelprisen i fysik er nok Albert Einstein, der fik den i 1921. Einstein fik den for sin forskning i teoretisk fysik og for hans opdagelse af den fotoelektriske effekt.

En af de kun fire personer, der har vundet nobelprisen to gange, er den amerikanske fysiker og ingeniør John Bardeen, der første gang fik prisen i 1956 for sit arbejde med superledere og transistoreffekten. Hans arbejde skabte en teknologisk revolution og dannede fundamentet for informationsalderen og vores moderne samfund.

Bardeen fik prisen igen i 1972 for sin forskning i superlederteorien, der også kendes som BCS-teorien.

Magasinet Life satte i 1990 Bardeen på en top 100 over de mest indflydelsrige personer i det 21. århundrede.