OL-medaljehåb træner i at forbedre deres søvn

Rolandsholdet tænker på at sove. Optimal søvn gør kroppen i stand til at forbedre sig.

Billedet er fra 5. maj 2013 på Bagsværd Sø, hvor den daværende damedobbeltfirer (W4X) bestod af Mette Dyrlund, Lærke Berg Rasmussen, Lisbet Falch Jakobsen og Anne Dsane Andersen. (Foto: Hanne Kokkegård- dr.dk/viden © DR)

Guld, sølv og bronze ved OL i London i 2012. Dansk roning er kendt for at havne på præmieskamlen, og selv om de også klarer sig godt til VM og EM er der mest prestige og opmærksomhed omkring OL.

Der er under halvandet år til OL i Rio, og træningen er fokuseret på at blive udtaget til begivenheden – og lige tænker roerne også på at sove.

Siden december har Team Danmark sammen med rolandsholdet målt roernes søvn for at finde frem til, om man ved at justere på søvnen kan finde ekstra hundrededele af et sekund ude på banen, når det gælder.

Restitution og immunforsvar

I lighed med kost er søvn meget vigtig for kroppens restitution og immunforsvar, forklarer Team Danmarks sportsfysiolog Lars Johansen, der står i spidsen for projektet:

- Atleternes søvnbehov afhænger af genetiske betingelser i forhold til, hvor meget og hvor hårdt de træner, deres alder, årstiden osv., siger han til roning.dk.

De fleste voksne har normalt brug for 7-9 timers sammenhængende søvn om natten for at opnå en optimal søvnrytme.

- Det vil have en negativ effekt på ens immunforsvar, hvis man ikke får nok søvn om natten, og kroppen bliver derigennem mere sårbar over for forkølelser, hoste og influenza i løbet af vinteren, siger han.

Kortere lur til middag

I projektets indledende faser måler man temperatur og bevægelse for at se, om roerne hviler sig eller sover, og hvordan de sover.

Roerne følger normalt de generelle anbefalinger til søvn. Alligevel har i hvert fald roeren Sophus Johannesen fundet ud af, at middagsluren ikke skal være længere end 30 minutter, for det forbedrer eftermiddagens træning.

Ellers falder man i en for dyb søvn, og så er det sværere at være frisk til næste træningstur. Samtidig kan længere søvn midt på dagen gøre nattesøvnen dårligere.

- Jeg synes faktisk, det har virket godt, for jeg har ikke følt mig så ’bombet’, når jeg skulle ned at træne, siger Sophus Johannesen til roning.dk.

Sommetider er søvn bedre end træning

Træner Mads Haubro fortæller, at roerne er glade for søvnprojektet. Nogle af dem har ikke været klar over, hvor meget søvnen betyder i forhold til deres træning.

Når man sover, stiger væksthormonet kraftigt. Væksthormonet har man brug for, når man træner hårdt i relation til at kunne restituere ordentligt.

- Hvis de kan forbedre deres søvn og derigennem opbygge væksthormon, er det et kraftigt skridt fremad, siger Mads Haubro

- I øvrigt kan man sige, at hvis man lider under at sove dårligt, vil det være bedre givet ud af at få en bedre soverytme end at lave et ekstra træningspas, siger Mads Haubro.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk