Risikoen for skrumpelever afhænger af dine gener

Den nye viden bringer forskerne tættere på en behandling af bl.a. smitsom leverbetændelse.

En sund voksen menneskelever som denne vejer typisk mellem 1 og 1,5 kg.

Sygdomme i leveren skyldes oftest et stort alkoholforbrug eller at man er blevet smittet med hepatitis B eller C, som også kaldes smitsom leverbetændelse.

Sygdommene kan ubehandlet føre til skrumpelever og være dødelige.

For at behandle de alvorlige leversygdomme endnu bedre, har forskere og læger brug for mere viden om, hvad der sker i leveren, når man bliver syg, og hvordan vores gener påvirker sygdomsforløbet.

Og en gruppe internationale forskere har netop gjort en stor opdagelse. De har fundet ud af, at risikoen for sygdommene i høj grad er knyttet til vores gener:

- Vi håber at kunne bruge det til bedre at forudsige, hvilke patienter med hepatitis C. som vil udvikle skrumpelever. Desuden kan den nye viden også føre til bedre behandling, siger professor Henning Grønbæk fra Aarhus Universitetshospital, der er en ud af to danske forskere, som har været med til at lave undersøgelsen.

Ikke alle smittede bliver syge

Særlig hepatitis C. har i årevis undret forskerne. For udviklingen og alvoren af sygdommen er meget forskellig fra patient til patient.

Nogen patienter udvikler aldrig sygdommen kronisk smitsom leverbetændelse, mens omkring en ud af fire i løbet af ti til tyve år risikerer at blive ganske syge med skrumpelever.

Nu har forskerne opdaget forskelle i nogle gener, der er involveret i immunsystemet, mellem de, der hhv. udvikler og ikke udvikler sygdommen.

Og det giver håb for bedre at kunne forebygge den alvorlige sygdom hos dem, der er særligt udsatte pga. deres genetiske sammensætning.

Behandling for flere patientgrupper

Desuden forklarer han, at den nye viden giver forskerne vigtig information om, hvordan immunsystemet er involveret i udviklingen af skrumpelever. Det kan føre til bedre behandling af sygdommen:

- Man kan sige, at vi mere nøjagtigt ved, hvilke mekanismer, der er involveret i sygdommen. Det kan give nogle nye muligheder for at udvikle behandlinger, siger Henning Grønbæk.

Og fordi at skrumpelever i forbindelse med hepatitis C. har mange lighedstegn med skrumpelever i forbindelse med fx et langt alkoholforbrug eller fedtlever, håber forskerne, at behandlingen kan virke på flere patientgrupper.

Vi kan arbejde videre

Henning Grønbæk har sammen med den anden danske forsker i undersøgelsen, Rune Hartmann fra Aarhus Universitet, netop fået et større millionbeløb at Det Frie Forskningsråd til at finde ud af endnu mere om mekanismerne bag de alvorlige leversygdomme:

- Vi skal primært fokusere på genernes betydning for udvikling af fedtleversygdom. Så nu vil vi arbejde videre med den nye viden, siger Henning Grønbæk.

Du kan læse mere om forskningen i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature Genetics.