Skoleleder: Fysisk bevægelse er en udfordring

Nogle lærere, elever og forældrene skal overbevises om, at kravet om mindst 45 minutters bevægelse hver dag er fornuftigt.

Flemming West Clausen er skoleleder på Ådalens Skole i Frederikssund Kommune. Han er glad for, at der kommet mere bevægelse ind i skoledagen. Men der er også udfordringer i det. (Foto: Hanne Kokkegård © DR Videnskab)

På fredag, den sidste dag inden efterårsferien, bliver der løbet på landets folkeskoler. De deltager i den årlige Skolernes Motionsdag.

Den dag bliver det ikke svært at opfylde skolereformens krav om mindst 45 minutters fysisk aktivitet i løbet af skoledagen, for aktiviteten er givet på forhånd: løb.

Til daglig kan det være svært at finde lige præcis den aktivitet, der skal til for at få pulsen op hos skoleleverne og finde stedet. Samtidig kan det også være svært at få skolelærere, elever og forældre til at bakke op om bevægelse.

Det kender man til på Ådalens Skole i Frederikssund, fortæller skoleleder Flemming West Clausen.

Seminar om boldspil i skolen

Onsdag var omkring 200 mennesker til seminar om boldspil i folkeskolen i Idrættens Hus i Brøndby. Der fortalte forskere fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet sammen med Danmarks Idrætsforbund om, hvordan man får bevægelse ind i skoledagen.

Ådalens Skole har været med et forskningsprojekt med idræt, og skolen har de seneste år haft fokus på at få eleverne til at bevæge sig mere.

På seminaret fortalte Flemming West Clausen om skolens erfaringer med fysisk aktivitet i løbet af skoledagen.

Bevægelse er alles ansvar

På skolen med 1100 elever fordelt på to matrikler er det især de nyansatte pædagoger, der har fået ansvar for den fysiske aktivitet, der ligger uden for de almindelige idrætstimer og svømmeundervisningen.

Derudover er der de korte 'breakere', midt i selve timerne.

Men det ændrer ikke på, at bevægelse skal være alles ansvar, siger Flemming West Clausen til DR Viden:

- Hvis vi virkelig skal have fokus på børnenes bevægelse og sundhed, skal det være et ansvar, som alle tager på sig - også sproglærerne. Det er noget, vi skal løfte sammen.

Udfordring med nogle lærere

- Det svære er jo, at alle lærere ikke synes, at det er lige vigtigt, siger skolelederen.

Forklaringen kan være, at lærerne selv har problemer med at bevæge sig, men nu via skolereformen er tvunget til det.

- Det er jo en god ting, men det er også en udfordring, siger Flemming West Clausen.

Når man de faglige mål?- Vi har også lærere, der stadig tror på, at børnene lærer bedst ved at sætte sig ned og læse en bog i engelsk. Men nu skal de bruge 10-15 minutter på noget andet, siger han.

Forskningsmæssigt er der bevis for, at fysisk aktivitet gavner den faglige indlæring. Forskerne undersøger lige nu, præcis hvilken fysisk aktivitet der er bedst, og hvor meget der skal til.

- Nogle lærere kan godt være bange for, at de ikke når de faglige mål, fordi eleverne skal hoppe rundt og hinke tabeller og sådan nogle ting, siger han.

Særlig hjælp til lærere

Skolen har dannet en gruppe med idrætslærere og pædagoger, der samler ideer op til hjælp for lærere, der har svært ved at få ideer. Skolen har som inspiration også haft en temadag om bevægelse.

Samtidig har skolen lavet en blog om bevægelse på skolens intranet, hvor man lægger forslag ind til forløb, som lærerne kan bruge i undervisningen, så der ikke går for meget rundbold i det.

- På den måde kan lærere, der ikke har det store kendskab eller gerne vil udvide kendskabet, mulighed for at gå ind og se helt konkret, hvad de kan gøre, siger Flemming West Clausen.

Forældre tænker også på faglige mål

En ting er at få lærerne i gang, noget andet er forældre og elever.

Ådalens Skole oplever også forældre, der er meget fokuseret på den faglige undervisning. Så skolelederen møder ind imellem kommentarer som denne her:

- Det er meget godt med en løbedag, Flemming, men hvornår får vores børn de to matematiktimer, som de mangler?

- Så der skal også ske en bearbejdning af forældre, så de forstår gevinsten ved bevægelse, siger Flemming West Clausen og peger derefter på eleverne.

Svært at tvinge elever til fysisk aktivitet

Ikke alle elever synes, at det er sjovt at bevæge sig. Og det er netop de elever, man skal have fat i og få dem i gang.

Forskning i holdspil viser lige nu, at det giver mest sundhed på kort tid.

Men ifølge Flemming West Clausen skal man finde på noget, som giver næsten samme effekt til de elever, som ikke synes, at det er sjovt at spille bold.

- For pædagogisk er det meget svært at blive ved med uge efter uge at motivere børn til at spille fodbold, hvis de hader det, og nogle bliver jo ved med at hade det, siger Flemming West Clausen.

Initiativer rundt i landet

Rundt om i Danmark er der mange aktiviteter i gang på skolerne i lighed med i Frederikssund.

Projektet 'Aktiv rundt i Danmark' er et årligt landsdækkende sundhedsprojekt for børn på alle klassetrin. I år deltager 141.000 skolebørn i kampagnens tre uger, hvor der er fokus på motion, kost og søvn.

Det er UC Syddanmarks Videncenter KOSMOS, der står bag projektet, som også giver skolelærere inspiration til aktivitet i skoletiden.

Flere kommuner bruger også it-platformen ATiB - Aktive Timer i Børnehøjde, hvor man kan gå på opdagelse i et idekatalog med forslag til fysisk aktivitet i alle fag.

ATiB indeholder både en gratisside og en betalingsside.

DIF på Facebook

Danmarks Idrætsforbund har lavet Facebooksiden 'Verdens mest aktive folkeskole', hvor paraplyorganisationen for de danske idrætsforbund løbende giver ideer til fysisk aktivitet i løbet af skoledagen.

DIF laver også særlige projekter sammen med dets to partnerskabskommuner Slagelse og Aalborg.

Facebook
Twitter