Snedig kemisk kombination tiltrækker væggelus

Forskere har opdaget en kombination af insektdufte, som lokker væggelus til at samle sig.

Væggelus kan være meget besværlige at komme af med. Nu har forskere opdaget en kemisk kombination, som tiltrækker insektet, og den vil de udnytte til at skabe fremtidens væggelus-fælde. (© SCANPIX)

Væggelus er næsten umulige at opdage, før de allerede har formeret sig til et uoverskueligt antal, som sidder rundt omkring i hjemmets møbler og sengetøj – klar til at suge blod.

Men måske bliver det nu nemmere at få bugt med de små bæster. Forskere har nemlig opdaget en kemisk cocktail, hvis lugt lokker de irriterende væggelus til at samle sig, og dermed kan lugten bruges som en væggelus-fælde.

Seks duftstoffer kombineret giver bedste resultat

Forskerne har identificeret seks forskellige duftstoffer, som tilsammen får væggelusene til at samle sig.

Årsagen er, at den kemiske kombination efterligner et af væggelusenes egne duftstoffer, som de normalt bruger til at fortælle de andre, at et sted er sikkert at færdes.

Når duftstoffet frigives ankommer der derfor flere væggelus, og på den måde samler de sig.

18.000 væggelus måtte nøje analyseres

For at finde den kemiske sammensætning i dette duftstof undersøgte forskerne komponenter i exoskeletter fra 18.000 væggelus samt deres tørrede fæces.

De adskilte og identificerede alle de kemiske dele, de fik ud af disse efterladenskaber fra væggelusene, og dem testede de på levende væggelus, for at se, hvordan de reagerede.

På den måde opdagede forskerne fem molekyler, som tiltrækker væggelusene og et, som får dem til at blive på stedet, hvor dette molekyle optræder.

Ny fælde skal gøre det nemmere at komme lusene til livs

De seks molekyler kunne tilsammen fungere som en fælde for væggelus. Da forskerne testede kombinationens tiltrækningsevne, opdagede de nemlig, at denne madding lokkede syv gange så mange væggelus i fælden sammenlignet med en kontrol-madding.

Og fælden tiltrak alle væggelus på tværs af deres køn, alder og fysiske form.

Dermed kan den kemiske sammensætning hjælpe skadedyrsbekæmpere og væggelus-ejere med at få afsløret de små insekters tilstedeværelse, før de spreder sig alt for voldsomt.

Allerede i 2015 håber forskerne at færdigudvikle en billig fælde baseret på opdagelsen.