Sømmen på cykeltøjet kan sænke farten

Man sparer sekunder i eliteidræt ved at mindske luftmodstanden mod tøj. Tøjdesign er videnskab.

Nordmænd tester, hvordan selve designet af cykeltøj kan påvirke, hvordan luften strømmer rundt om cyklisten. (Foto: Gianfranco Bella © Scanpix Iris)

Markedet for højteknologisk idrætstøj er enormt. Inden for alle idrætsgrene bliver der brugt store summer på udvikling af tøj, sko og udstyr, og forskningsafdelingernes arbejde er tophemmeligt. Der er penge og prestige på spil for firmaerne og medaljer for atleterne.

I cykelsport afgør marginalerne sejren. Professionelle ryttere barberer naturligvis håret af benene for at mindske luftmodstanden, hjelmen er en strømlinet sag tilpasset løbets karakter, ligesom cyklen og dens dele bliver stadig lettere og stærkere. Og tøjet er nærmest ’malet’ på rytterne.

Norges Tekniske og Naturvidenskabelige Universitet, NTNU, i Trondheim gør man de førende producenter af sportstøj kunsten efter og tester forskellige materialer og syninger på cykeltøj i universitetets vindtunnel for at designe tøj, der minimerer luftmodstanden, skriver Gemini.no.

Testet 30 forskellige stoftyper

Forskeren Live Spurkland tester cykeltøj på ryttere fra Norges cykellandshold for kvinder sammen med et firma, der producerer cykeltøj.

Hun har først testet næsten 30 forskellige stoftyper på 'giner' i forskellige størrelser for at kortlægge stoffernes egenskaber. Ud fra de tests har hun fået syet tre slags cykeltøj af forskellige materialer.

Og tøjet bliver så testet på rytterne i vindtunnellen, mens forskeren ved hjælp af en computer holder styr på tal for luftmodstand, tryk og temperatur.

- Tøjet tester jeg nu op mod det cykeltøj, som de kvindelige landsholdsryttere normalt bruger, forklarer Live Spurkland, der er ph.d.-studerende på Institutt for energi- og prosessteknikk på NTNU.

Glat overflade er ikke altid bedst

Selv om cykeldragterne skal være helt kropsnære, er det ikke ensbetydende med, at stoffet skal være helt glat. Live Spurklands testtøj har forskellig struktur og ruhed i overfladen.

- For at opnå mindst muligt luftmodstand må overfladens ruhed tilpasses kropsdelenes form og hastigheden af luftstrømmen rundt om kroppen, siger Live Spurkland.

- Ved at sammensætte cykeltøj af flere forskellige materialer med forskellig overfladestruktur, kan man til en vis grad påvirke, hvordan luften strømmer rundt om cyklisten, siger hun.

Sømmen skal ændres

Den første test har vist, at det har en positiv effekt, når man ændrer materiale på ærmer og skuldre. Og cykelbukser med utraditionel struktur klarede sig også bedst i den første test.

- Så det bliver spændende at arbejde videre med resultaterne, siger Live Spurkland.

Hun vil blandt andet ændre i placeringen af sømmene på trøjerne, så sømmene i højere grad følger kørselsretningen. Hun vil ændre på ærmelængden og på placeringen af lommerne. Og hun vil teste, hvor meget ekstra struktur nederst på short og ærmer betyder for vindmodstand – og dermed fart.

Den næste udgave af cykeltøj bliver testet på både dukker og levende cykelryttere i vindtunnellen på hastigheder fra 35 til 75 km/t.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk