Træn spurter og bliv bedre til fodbold

Op imod 45 procent af målene bliver scoret efter en spurt. Så der er meget at hente, hvis fodboldspillerne bliver bedre sprintere, fastslår forskere.

Det er helt oplagt at have løbebaner lige ved siden af fodboldbanen ... (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)

I nat er der SuperBowl i USA, hvor Seattle Seahawks tørner sammen med New England Patriots i finalen i den øverste liga i amerikansk fodbold, NFL.

I den kommende tid skruer spillerne ned for træningen på grønsværen, og mange af dem tilbringer i stedet tid på atletikstadioner. Selv om spillerne kan være vældig store og tunge, er de meget atletiske og gode sprintere. Og de holder blandt andet formen ved lige gennem atletiktræning. Lige om lidt er der fuld gang i hele det fodboldspillende Danmark. Hvis trænerne har været smarte, har de også sendt deres spillere ud at sprinte i sæsonpausen. Ny forskning bekræfter, at sprinttræning kan gavne spillerne enormt, skriver Norges idrettshøgskole.

Spurter hvert 60.-90. sekund

I gennemsnit spurter fodboldspillere hvert 60.-90. sekund. Og mellem 40 og 45 procent af scoringerne sker efter en spurt. Derfor er sprinttræning vigtig.

Spilanalyser viser, at spillerne spurter mellem en og 11 procent af kampen.

- De to vigtigste faktorer for succes i fodbold er spillernes taktiske og tekniske færdigheder. Men uden gode sprintegenskaber og evne til effektivt retningsskift kommer de taktiske og tekniske færdigheder ikke til sin ret, siger Shaher Shalfawi.

Kroppens iltoptag

For et par uger siden forsvarede han sit ph.d.-projekt om fysisk træning og kroppens evne til at fragte ilt hurtigt nok rundt til de aktive muskelceller.

Hvis kroppen ikke er god nok til det, kommer musklerne i underskud for ilt meget hurtigt, når fodboldspillerne spurter.

Studiet bekræfter tidligere forskning, der viser, at specifik træning er helt nødvendig for at forbedre spillerne.

Tag ved lære af atletikken

Professor Eystein Enoksen er atletiktræner og ekspert i sprint og har været vejleder på ph.d.-projektet.

Han mener, at fodboldtrænere i højere grad, end de gør i dag, kunne tage ved lære af atletiktræningen.

- Helt klassiske elementer som aktiv fodsætning, strakte knæløft, høj kropsstilling, god brug af armene og at lade kroppen falde frem i accelerationen har vist sig at være meget nyttigt for fodboldspillere, siger Eystein Enoksen.

Dansk Boldspil-Union, DBU, har tidligere skrevet artikler om, hvordan trænere tilrettelægger sprinttræningen for fodboldspillere. Det indgår også i trænerkurser.

Facebook
Twitter