Umuligt solsystem opdaget: Tre sole og en planet

320 lysår fra os cirkler en planet fredeligt rundt, mens tre sole tilsyneladende har gang i en kaotisk dans.

Sådan forestiller man sig, at det trestjernede solsystem HD 131399 ser ud. Planeten HD 131399Ab nederst til venstre i billedet er med bare 16 millioner år på bagen én af de yngste exoplaneter, man har opdaget til dato. (Foto: European Southern Observatory/L. Calçada © European Southern Observatory/L. Calçada)

VIDENSKABSBILLEDET

320 lysår fra Jorden i stjernebilledet Kentauren kredser planeten HD 131399Ab fredeligt rundt i et trestjernesystem omkring den klareste af de tre stjerner. Imens danser de to andre kaotisk rundt.

Det burde ikke være muligt – for en planet vil ifølge teorien meget hurtigt blive slynget væk, fordi den får en ustabil bane. Så astronomerne bag opdagelsen har endnu ingen forklaring på fænomenet.

Opdagelsen er gjort med SPHERE-instrumentet, som er tilkoblet Very Large Telescope i Chile, der er ejet af den fællesnationale astronomiorganisation i Europa, ESO, som Danmark også er medlem af.

Årstiden varer længere end et menneskeliv

Overfladetemperaturen på planet HD131399Ab er omkring 580 grader Celsius, og den vejer fire gange mere end planeten Jupiter.

Omløbstiden (et år) på planteten svarer til 550 jordår.

Ifølge astronomerne vil planetoverfladen enten være badet i konstant dagslys (i 140 jordår) eller opleve tre solopgange og solnedgange hver dag. Det afhænger af årstiderne, som varer længere end et menneskes levetid, skriver ESO.

University of Arizona står i spidsen for opdagelsen, der netop er offentliggjort i tidsskriftet Science.

I videoen herunder kan du se en animation af, hvordan man mener, at planeten og solene bevæger sig i forhold til hinanden i solsystemet. Forskerne understreger dog, at der kan være flere mulige baner, og der skal nye observationer hjælpe.