VIDEO Stephen Hawking: Jeg vil ikke gøre mig klog på kvinder

DR fik lov at stille ni spørgsmål til professoren - om fysik, filosofi og faderlige råd.

- Kig op mod stjernerne og ikke ned på dine fødder, lyder et af forskerens vigtigste råd til sine børn. Se resten af hans svar i artiklen.

Steffen Kretz fik lov at stille den professor Stephen Hawking nogle af livets store spørgsmål i forbindelse med den verdenskendte videnskabsmands besøg i Danmark tidligere på ugen.

1. Albert Einsteins teorier om gravitationsbølger tog 100 år om at blive bevist. Tror du, at dine teorier omkring Hawking-stråling vil blive bevist i din livstid, og i så fald, hvordan?

2. Det virker som om, at du de seneste år har investeret mere og mere tid i jagten på intelligent liv uden for jorden. Hvorfor er dette vigtigt for dig? – og hvad er dit næste mål efter dit gennembrud med ”Breakthrough Listen” og ”Starshut”?

3. Hvis du kunne få svaret på ét spørgsmål, du har haft i din livstid – hvad ville det så være?

4. Dine videnskabelige opdagelser er blevet godt modtaget af akademikere i hele verden som store gennembrud i forhold til den måde, vi forstår universets sammensætning på – her især din teori om sorte huller. Jeg tror dog, at dine teorier muligvis er svære at forstå for folk, som ikke er fysikere. Hvad er de vigtigste ting at forstå i denne sammenhæng?

5. Du har advaret om, at menneskeheden muligvis bliver årsag til sin egen udslettelse. Hvad ser du som den største trussel for vores eksistens?

6. Føler du, at din fysiske begrænsning har hjulpet eller hindret dine studier? Og hvordan har din situation haft indflydelse på dit blik på livet?

7. Har universet en ende? Og i så fald, hvad ligger bag denne?

8. Hvad er det bedste faderlige råd, du har givet dine tre børn og børnebørn?

9. Føler du, at du har et stort ansvar, når folk som mig forventer, at du har svaret på alle livets mysterier?