Send din personlige hilsen til uudforskede planeter

Til P1liveX har du mulighed for at sende en hilsen ud i verdensrummet. Se her, hvad nogle af de kendte DR-værter vil skrive.

Til P1liveX vil et astronomisk radioteleskop blive indstillet til at pege mod og sende beskeder til uudforskede planeter udenfor vores solsystem. "Hvad er jeres regler for asyl og familiesammenføring?" er det spørgsmål vært Signe Molde ville stille til rumvæsenerne.

Når det journalistiske sceneshow P1liveX skydes i luften d. 25. oktober, har publikum, seere og lyttere sig en helt særlig oplevelse i vente.

Under den ene af de i alt fem sessioner vil det nemlig være muligt at sende en personlig hilsen ud i verdensrummet til planeter, som ligger udenfor vores solsystem. Og det er ikke en joke.

P1-programmet Eksistens, der er hovedarrangør for sessionen ’På rumsafari blandt Mælkevejens planter’, har nemlig erhvervet sig et astronomisk radioteleskop, der under showet vil blive indstillet til at pege mod og sende beskeder til planeter, som findes omkring stjernen HR 8832.

Potentielt beboelige planeter

HR 8832 er en stjerne i stjernebilledet Cassiopeia, som har flere planeter knyttet til sig, der ifølge forskere er potentielt beboelige.

Derfor er det slet ikke usandsynligt, at et svar en dag vil komme retur, men vi jordboere må væbne os med tålmodighed.

Planetsystemet omkring HR 8832 befinder sig nemlig i en afstand på 21,35 lysår fra Jorden. Det betyder, at signalerne, som vil blive udsendt den 25. oktober, vil nå frem til HH 8832 i vinteren 2036 og et evt. svar vil komme retur i sommeren 2058.

Send din personlige hilsen

Hvis du ikke kan vente med at formulere din personlige hilsen til HR 8832 til på søndag, har du mulighed for at sende den til os allerede nu. Alt du skal gøre er at skrive den ind i Scribblen i bunden af artiklen.

Men hvad skriver man til rumvæsner, der bor 21,35 lysår fra Jorden? Dét har vi spurgt en række kendte DR-værter om.

Nedenfor kan du læse værterne Signe Molde, Thomas Skov og Adrian Hughes' hilsner til HH 8832.

Signe Molde

- vært på ‘Quizzen med Signe Molde’ og tidligere vært på ’P1liveX’.

Kære en- eller fler-cellede organismer i nabolaget af HR 8832.

Hvad er jeres regler for asyl og familiesammenføring?

Kærlig hilsen :)

Signe Molde, Quizzen, DR2, DK, Jorden, Orionarmen, Mælkevejen.

PS. En alien er en ven, du ikke har mødt endnu.

Thomas Skov

- har været vært på bl.a. ’Thomas Skovs Sportsprogram’ og ’Kridvid i Kina’.

Hej HR 8832

Jeg har prøvet at kigge lidt på jeres hjemmeside for at se, hvad der er af overnatningsmuligheder hos jer. Min kæreste og jeg overvejer nemlig at tage på ferie med vores datter, og vi vil gerne lidt længere væk end bare Thailand. Jeg kan ikke rigtig finde noget, så derfor vil jeg foreslå, at vi laver en bytteordning, hvor vi stiller et værelse til rådighed for en af jer, når I skal besøge jorden, hvis vi så må få lov at sove privat hos en af jer.

Hvad siger du til det?

Mvh Thomas

Adrian Hughes

- vært på ’Kultur Rådet’ og ’P1liveX’

Kære evt. intelligente beboere her på denne af os endnu ikke opdagede exoplanet,

I første ombæring vil jeg ønske jer tillykke med at have dechifreret dansk godt nok til at forstå denne meddelelse. Det tyder på exceptionel intelligens og lover godt.

Hvem er vi mennesker, spørger I måske? Det er ikke for at prale, men jeg synes, vi med rimelighed kan fastslå, at vi er den dominerende livsform på Jorden.

Vores successer betyder beklageligvis, at vi bruger voldsomme mængder af vores planets ressourcer, og vi med al sandsynlighed er på vej til at ødelægge vore egne overlevelsesmuligheder.

Så når I læser dette, er det formentlig for længst blevet ret grimt hernede - simpelthen fordi vi prioriterer vores egen materielle behagelighed højere end vore børnebørns og oldebørns. Hvis I kunne give et svar på, hvorfor det forholder sig sådan, ville jeg være jer yderst taknemmelig.

Med forventningsfulde hilsener,

Adrian Hughes

PS. Hvis I herudover har et godt bud på at genere fissionsenergi, så kan vi holde dampen oppe et par hundrede år endnu, ville det blive stærkt værdsat. Hvis I ligefrem har en evighedsmaskine så bare send tegningerne og glem alt efter goddag.

Skriv din personlige hilsen til HR 8832 her:

Når du trykker "Kommentar" vil du blive bedt om at indtaste et brugernavn. Her skal du bare skrive dit eget navn og trykke "Log ind". Du er nu klar til at skrive din hilsen.

Deadline for at sende en hilsen er søndag d. 25. oktober kl. 23.59.

Du kan læse mere om radioteleskopet og følge afsendelsen af beskederne her.