Svært for virksomheder at føre samfundsansvar ud i virkeligheden

I sit ph.d.-projekt har Maja Rosenstock undersøgt, hvorfor det er så svært for virksomhederne, at få styr på deres samfundsansvar.

(Foto: Martin Kunzendorf © DR)

Maja Rosenstock er en af vinderne af Ph.d. Cup 2013. Se hendes foredrag hos Danskernes Akademi.

Hun er ph.d. i CSR, cand.comm og MSc. in Research Methods in Psychology.

Læs Maja Rosenstocks afhandling eller lyt til en podcast om den. Se hendes CV.

Hvad går dit ph.d.-projekt ud på?

Vi har efterhånden set en række kritiske dokumentarprogrammer, der afslører, at nogle af de varer vi køber, er produceret under yderst kritisable forhold. Jeg undersøger, hvorfor det er så svært for virksomhederne at få styr på deres samfundsansvar, og sætter fokus på de mange udfordringer og dilemmaer, der er forbundet med at praktisere CSR (Corporate Social Responsibility).

Hvordan fik du ideen til det?

En aften for flere år siden så jeg Tom Heinemanns dokumentar "Når tilbud dræber", hvor indiske tekstilarbejdere stod i store kar med skummende væsker til livet uden nogen form for beskyttelsesudstyr, for at producere håndklæder til bl.a. Jysk sengetøjslager.

Jeg blev som forbruger forarget og tænkte: "Hvor svært kan det være? Hvorfor kan virksomhederne ikke få styr på deres samfundsansvar?". Det satte jeg mig så for at undersøge.

Hvad kan din forskning bruges til?

Virksomheders samfundsansvar bliver ofte fremhævet som en stor konkurrencemæssig fordel og som en mulighed for at skabe øget vækst og bedre bundlinje. Med Danmarks største dagligvarekoncern Coop som case, viser jeg, hvor komplekst og dilemmafyldt det er at gøre arbejdet med CSR til en konkurrencemæssig fordel, og hvor svært det er at forankre ansvarlighedsstrategien blandt medarbejderne.

Det er sjældent, at virksomhederne selv fortæller om disse udfordringer, og ph.d.-afhandlingen giver et meget åbenhjertigt billede af en virksomheds interne vanskeligheder med at forankre de fine idealer. Det vil mange andre virksomheder kunne genkende, og det vil de kunne lære af i forhold til deres eget arbejde med samfundsansvar.

Hvad har overrasket dig mest forskningsmæssigt undervejs i ph.d.-projektet?

Det der har overrasket mig mest, er hvor svært det egentlig er, at være en "helt igennem ansvarlig virksomhed". Herunder at have styr på hele produktion når man fx som Kvickly har 30.000 forskellige varer på hylderne med hver deres omfattende kæde af leverandører og underleverandører.

Min egen rejse fra at være en vred og forarget forbruger, der var klar til at boykotte Jysk for tid og evighed, til at have fået en langt større forståelse for, hvorfor det er så vanskeligt for virksomhederne.

Idag har jeg stor respekt for virksomheder som Jysk og Coop, der går ind i debatten fremfor at stikke hovedet i busken og som faktisk har et hav af gode ansvarlighedsinitiativer, som de dagligt arbejder med.

Derudover har det overrasket mig, hvor svær en opgave det er, at få forankret ansvarlighedsstrategien blandt medarbejderne.

Hvad bliver dit næste skridt?

Jeg har fået en masse viden om hvilke interne forhold i en virksomhed, der er afgørende for forankringen af ansvarlighedsarbejdet. Jeg skal nu ud og arbejde som CSR-konsulent, så jeg kan hjælpe flere virksomheder med at få forankret deres ansvarlighedsarbejde bedre blandt medarbejderne.