14.000 studerende fra hele verden følger DTU-kursus

I dag åbner det første danske kursus på online-universitetet Coursera.org

Anders Gorm Pedersen er den første underviser i Danmark, der kan opleves på Coursera.org (Foto: DTU © DTU)

Anders Gorm Pedersen er docent på DTU i Lyngby, og i løbet af de næste seks uger bliver han et kendt navn og ansigt for flere end 14.000 studerende bosat rundt om i verden. De følger hans kursus i evolutionsbiologi via deres computere.

Siden midnat har de kunnet se korte forelæsninger, besvare opgaver og klikke ind i et særligt forum, hvor de kan skrive sammen og også få hjælp af Anders Gorm Pedersen.

Anders Gorm Pedersens kursus handler om, hvordan man ved hjælp af computerbaserede metoder kan bestemme, hvordan evolutionen er foregået på DNA-niveau. Det er noget, som de fleste, der beskæftiger sig med biologi, får brug for på et eller andet tidspunkt.

DTU og KU er de første i Norden

92 universiteter i verden er tilknyttet internetplatformen Coursera.org, og i februar blev DTU og Københavns Universitet som de første i Norden lukket ind på platformen.

Evolutionskurset er det første 'danske' kursus, og kurset foregår på engelsk. Københavns Universitets kurser begynder til september.

Ved 13-tiden i dag var der 14.060 tilmeldte kursister på DTU's kursus. Og der kan komme flere til i de næste uger. De skal bare kunne nå at besvare de første opgaver inden deadline.

Venter et stort frafald

Internationale undersøgelser viser, at der er et stort frafald på online-kurser, der også kaldes MOOC - massive open online courses. Masser af mennesker og medier debatterer problemet med frafaldet. Det viser en hurtig søgning på internettet på ordene 'MOOC dropout rates'.

DTU forventer heller ikke, at flere end højst 10 procent af de godt 14.000 kursister gennemfører kurset.

- En meget stor del af kursisterne vil formentlig nøjes med at se en del af Anders' forelæsninger og måske svare på et par spørgsmål. Og de vil sikkert så også blive lidt klogere, hvilket, vi synes, er fantastisk nok i sig selv.

Det siger Hanne Jarmer, der er lektor og uddannelsesleder på DTU Systembiologi, hvor Anders Gorm Pedersen er ansat.

Retning af opgaver fra tusindvis af kursister

Kursisterne kan få et bevis for deres deltagelse på kurset - statement of accomplishment, hvis de har besvaret 70 procent af opgaverne rigtigt.

Anders Gorm Pedersen skal ikke selv rette de tusindvis af opgaver. Han har stillet opgaverne, og så retter computersystemet opgaverne.

De fleste opgaver er multiple choice, eller man skal sætte tal ind. Og kursisterne får svar med det samme. Kurset er dermed anderledes end andre tidligere e-læringssystemer. Og videoerne stopper også undervejs, hvor kursisterne skal svare på opgaver.

På kurset skal eleverne også løse opgaver ved at bruge en række forskellige programmer, som de henter ned på deres egen computer. Når kurset er slut har de således mulighed for at bruge programmerne.

Hvad er guleroden for DTU?

Kurset er gratis for de studerende, og DTU får altså ikke noget økonomisk ud af at være med. Men DTU er med af flere årsager.

- Vi vil gerne bidrage til god undervisning for alle. Det skal ikke være et privilegium men en menneskeret, at man har adgang til uddannelse. Det kan gavne os alle på sigt, at fx mennesker i Afrika kan følge et gratis kursus på nettet, siger Hanne Jarmer.

Som uddannelsesleder på instituttet peger hun også på, at kurset vil have den sideeffekt, at underviseren får stor opmærksomhed, og nærmest bliver opfattet som en helt.

- Hvis vi gør en god figur, så kan vi ikke få en bedre branding. Og det kan trække de dygtige studerende til, både nationalt og internationalt, siger Hanne Jarmer.

Kan bruges på selve DTU

DTU's egne studerende vil også få glæde af Coursera. Platformen kan nemlig også bruges på de kurser, der foregår fysisk på DTU. De studerende kan se forelæsningerne derhjemme, og så bruge tiden sammen med underviseren på DTU til at løse opgaver i.

- På den måde lærer vores studerende mere, og de husker det længere, siger Hanne Jarmer.

Erfaringer fra andre undervisere på platformen Coursera.org viser, at underviserne får respons på deres forskning - og ikke bare deres måde at undervise på.

Og via det særlige forum for hvert kursus kan underviserne følge med i, hvad de studerende debatterer om og på den måde hurtigt rettet kursusmaterialet til, hvis der er problemer eller misforståelser.

Kort om Coursera.org

  • Onlineplatformen gik i luften i april 2012

  • Der er nu cirka 4 millioner, der har oprettet sig som kursist på sitet

  • Og der er juni 2013 cirka 9,5 mio. kursustilmeldinger

Facebook
Twitter