20 millioner betaler nu for Apples musiktjeneste - men kunderne kommer ikke fra Spotify

Apple Music er på 18 måneder vokset fra nul til 20 millioner betalende kunder. Spotify vokser dog lige så hurtigt.

Både Apple og Spotify tilføjer i øjeblikket mere end 1 million nye betalende kunder per måned. (© Apple)

Apples musikstreamingtjeneste har nu rundet 20 millioner betalende brugere.

Det fortæller Apples chef for Internet software and services, Eddy Cue, til musikmagasinet Billboard.

Milepælen bliver passeret mindre end 18 måneder efter lanceringen af Apple Music. De seneste tre måneder er tjenesten vokset med 1 million nye kunder om måneden.

Musikstreaming vokser hastigt

Den gode nyhed for musikbranchen er, at Spotify samtidig er vokset ganske gevaldigt.

Faktisk har den svenske musiktjeneste ligeledes tilføjet 20 millioner betalende kunder i den samme periode, hvilket betyder at Spotify ved seneste opgørelse i september havde 40 millioner kunder, der betaler for at streame musik.

Derudover er der er stadigvæk mange, der benytter Spotifys reklamebaserede model, så der nu sammenlagt er over 100 millioner, der lytter til den svenske musiktjeneste.

Stadigvæk kun i den spæde start

Selvom tallene kan lyde store, så er det ikke sådan, Apples Eddy Cue ser det.

- Vi må ikke glemme, at vi som industri stadigvæk har meget få abonnenter. Der er milliarder af mennesker der lytter til musik, og der ikke engang 100 millioner, der betaler. Der er stadigvæk stort vækstpotentiale, siger Cue til Billboard.

Cue fortæller samtidig, at ud af Apple Musics 20 millioner kunder har 60 procent ikke købt så meget som en eneste sang på iTunes i de sidste 12 måneder.

Billedet af, at streaming er ved at overtage måden musik forbruges på, er altså ret klart.

I Danmark har indtægterne fra streaming for længst distanceret både downloads og det fysiske salg, men vi er også et af de lande i verden, som hurtigst har taget musikstreaming til sig.

Hvem har egentlig flest betalende brugere?

Selvom Spotify utvetydigt er den musikstreamingtjeneste, der har de fleste brugere, så er det svært at få et klart billede over, hvor mange betalende kunder de forskellige tjenester har.

En stor andel af Spotifys betalende kunder betaler nemlig ikke selv for tjenesten - det gør i stedet deres teleselskab, som spytter penge i Spotifys kasse for at kunne inkludere tjenesten i et teleabonnement.

Google har heller aldrig offentliggjort, hvor mange kunder der betaler for at bruge deres musiktjenester.

Netop Google har for nyligt givet deres tjeneste Play Music en alvorlig overhaling.

Både design og brugerflade har fået en opstrammer. Men måske endnu vigtigere, forsøger Google - ved hjælp af algoritmer og evnen til at kortlægge personlige præferencer - at tage teten, når det kommer til at tilbyde musik, der passer til tid, sted og personlig smag.