5 grunde til at Microsoft spenderer vildt milliardbeløb på LinkedIn

ANALYSE: Tonsvis af personlige data og fremtidens portal for jobopslag er et par af grundene til, at Microsoft har haft den helt store tegnebog fremme.

Microsoft og LinkedIn holder pressemøde om det store køb i LinkedIns hovedkvarter senere i dag. Seancen finder - næppe tilfældigt - sted 15 minutter inden Apples store event starter. (Foto: ROBERT GALBRAITH © Scanpix)

Microsoft har netop oplyst, at de køber LinkedIn for 26 milliarder dollars, svarende til svimlende 173 milliarder danske kroner.

Med andre ord er det det største beløb, der nogensinde har skiftet hænder for en digital tjeneste.

Her er fem grunde til at Microsoft har valgt at købe LinkedIn, og hvorfor de bruger så mange penge på et socialt netværk.

1. De køber 433 millioner brugere

LinkedIn har 433 millioner brugere og potentialet til at vokse sig meget større.

Til sammenligning havde beskedtjenesten WhatsApp 450 millioner brugere, da Facebook købte den for 19 milliarder dollars for lidt over 2 år siden.

Så selvom Microsoft har betalt 7 milliarder dollars mere for stort det samme antal brugere, så er den helt store forskel, at WhatsApp ikke havde nogen former for indtjening, hvilket LinkedIn har. Fx tilbyder de en premium-service, hvor man kan se hvem der har tjekket ens profil.

Omvendt er det kun 105 millioner af LinkedIns brugere, der er såkaldt aktive brugere - altså folk der logger ind mindst en gang om måneden - mens alle WhatsApps brugere angiveligt er aktive.

2. De køber et socialt netværk uden konkurrent eller udfordrer

LinkedIn er et socialt netværk uden åbenlyse konkurrenter.

Det er det absolut største netværk for ‘professionelle’; folk som søger job, tilbyder job, eller gerne vil udveksle opdateringer, viden og nyheder fra deres arbejdsliv.

Facebook er til sociale opdateringer, familie og venner, mens Twitter er til nyhedsstrømmen for bekendte. Og Google+ er…tjah, det er der vist ikke rigtig nogen som ved.

Men LinkedIn har altså et solidt greb i det arbejdende - og specielt arbejdssøgende - folk, selvom væksten har været noget lavere end hos Facebook og en række af de populære tjenester som WhatsApp og Snapchat.

Microsoft har et par gange taget tilløb til at starte deres eget sociale netværk, uden for alvor at være kommet ud af starthullerne. I stedet har de tilsyneladende valgt at købe sig til den lille halve milliard registrerede brugere.

3. De køber store mængder dybt personlige data

Data er vores tids guld og LinkedIn er sprængfyldt med personlige data.

Brugerne deler helt frivilligt - og i mange detaljer - data om, hvor de kommer fra, hvor de har været, og hvor de skal hen.

De fortæller hvem de er, og hvad de kan.

Desuden er brugerne forbundet i en række forskellige netværk, der giver Microsoft mulighed for at få en detaljeret indsigt i den enkelte bruger og hvordan folk er organiseret.

4. De køber et firma der vokser markant

Det 13 år gamle sociale netværk har en kraftig opadgående kurve.

Ifølge den officielle blogpost på Microsoft hjemmeside er brugerantallet vokset med 19 procent det seneste år alene. Særligt er brugen af LinkedIn på mobil i stor vækst.

Og så er antallet af opslåede jobs på LinkedIn vokset med over 100 procent det seneste år, en forretning der er gode penge i.

5. De køber fremtidens de facto standard for jobopslag

“Vi kan se, at du har fået arbejde som kommunikationsansvarlig hos Acme Corporation. Må vi tilbyde en særlig introduktionspris på Office365?”

Microsoft køber med LinkedIn et socialt - men professionelt - netværk, der kan blive et omdrejningspunkt for fremtidens dynamiske, fleksible og kaotiske arbejdsmarked.

Vi lever ikke længere i en verden, hvor folk har livslange karrierer - og Microsoft håber formodentlig at kunne fastholde grebet især i denne verdens vidensarbejdere, selvom de hopper rundt mellem forskellige jobs, og lokke dem til at bruge - og blive ved med at bruge - firmaets mange apps og tjenester.

Bliver det en succes?

Mens LinkedIn-aktien reagerede på nyheden med et kæmpe skud opad på hele 48,4 procent, faldt Microsoft-aktien en smule med 0,35 procent.

Og det er måske ikke helt uden grund, at markedet reagerer en anelse bekymret.

Microsoft har netop afhændet resterne af Nokia, som de købte for cirka 7 milliarder dollars for mindre end 3 år siden, og har stort set tabt hele balladen uden at have fået adgang til mere end en meget lille andel af det vigtige mobilmarked.

Heller ikke købet af Skype for 8 milliarder dollars har været nogen ubetinget succes.

I modsætning til de førnævnte opkøb, så er LinkedIn-handlen det første rigtigt store som Microsoft nuværende direktør Satya Nadella har stået bag.

Om det bliver Nadellas første succes eller første store fejltagelse kan kun tiden vise.

Facebook
Twitter