5 spørgsmål til Nikolaj Sonne om biler uden benzin

Hvor langt er vi egentlig nået med biler, der ikke kører på fossile brændstoffer? Det giver So ein Dings vært Nikolaj Sonne sit bud på her.

Nikolaj Sonne kigger på el-, brint- og sågar saltvandsbiler i første program i den nye sæson af So ein Ding. (Foto: Jonas klinkvort Laursen © dr)

Den nye So ein Ding-sæson starter i aften.

Første program handler om biler, der ikke kører på benzin og diesel - med andre ord biler der ikke kører på fossile brændstoffer.

Her tester Nikolaj Sonne både el- og brintbilers formåen i den virkelige verden, og så kigger han på en bil, der måske/måske ikke kan køre tusindvis af kilometer på en enkelt omgang saltvand.

Vi har stillet So ein Ding-værten 5 spørgsmål om udviklingen af biler, der gør brug af alternative energiformer.

1. Hvorfor har biler baseret på alternative energikilder ikke for alvor taget markedsandele fra de fossile benzin- og dieselbiler?

Grundlæggende handler det nok om, at alternativerne jo endnu ikke er vanvittigt gode alternativer for de fleste forbrugere.

Det er jo ikke sådan, at elbiler er markant billigere eller nemmere at have med at gøre end den klassiske fossilbil. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er man nødt til at planlægge som elbils-billist.

Bilbranchen sælger os drømmen om, at man kan dreje fra, forlade hverdagens trummerum og køre mod verdens ende. Kun afbrudt af minutkorte stop for hver 1000 kilometer. Og det kan man jo ikke med en elbil.

2. I programmet kan man se, at der er potentiale i både el- og brintbiler. Hvad bliver afgørende for hvilken af de to teknologier, der vinder frem?

Jeg tror ikke man skal tænke enten/eller. Batterier er stadig helt vanvittigt dyre i forhold til den energimængde, man kan opbevare.

Brændselsceller er stadig vanvittigt dyre, og ser man hele processen fra strøm til brint til strøm til bevægelse, går der en masse energi tabt. Begge teknologier vil blive bedre og billigere.

3. På elbil-markedet har Tesla, som den nye dreng i klassen, slået tonen an. Derudover formår de gamle bildinosaurer (stadig) at holde skansen. Hvorfor er de ikke blevet 'disruptet'?

Bilen har jo grundlæggende ikke ændret sig særligt meget de sidste 100 år. De er blevet hurtigere, mere effektive og mere komfortable.

Men koger man det ned, er det 4 hjul, en motor, et rat og en radio. Det har - indtil videre - været en sikker opskrift.

4. Vil udfasning af benzin og diesel-biler ske over en lang årrække, eller vil vi opleve et pludseligt skift, hvor alle nye biler kører på "moderne energi"?

Jeg tror det radikale skift kommer i forbindelse med selvkørende (dele-)biler.

På den måde er planlægning og opladning jo ikke noget, man selv skal tænke over. Man bestiller transport fra A til B, og så er det op til systemet at levere det. Selvkørende elbiler kører jo også selv ned og lader.

De (helt) selvkørende biler er tættere på end mange aner - og det kommer der faktisk et helt program om, på næste mandag.

At tanke brint adskiller sig ikke markant fra at tanke el eller benzin. (Foto: Jonas klinkvort Laursen © dr)

5. Både brintbiler og elbiler forbundet til et såkaldt V2G-system (Vehicle to Grid), kan bruges til at lagre energi, som kan sendes tilbage i elnettet.

Skal vi forvente, at biler bliver en del af løsningen på problemet med at opbevare grøn strøm?

De forsøg der p.t. kører med V2G handler - som jeg opfatter det - ikke så meget om egentlig “opbevaring” af energi.

Rent teknisk er det det, der sker, men jeg tror, at motivationen og værdien er at bruge bilernes batterier til at udglatte svingninger i forsyningsnettet, hvilket igen har betydning for, hvordan det er dimensioneret.

Rent økonomisk er batterier stadig meget meget for dyre til at reel opbevaring fra perioder med eksempelvis kraftig vind til mere vindstille perioder giver mening.

Se mere i So ein Ding i aften

Hele første program af denne sæsons So ein Ding handler som nævnt om Biler uden Benzin.

Programmet kan ses på DR2 i aften kl.22.00 eller på DR TV.

Facebook
Twitter