Airbus 3D-printer fire meter langt fly

Flyproducenten fremviser den moderne print-teknologi på luftfartsmesse i Berlin. 3D-printede dele kan spare flyproducenterne penge.

På dette billede er det næsten ikke til at se, at der er tale om et fire meter langt 3D-printet fly. Vingefanget er ligeledes ca. fire meter. (Foto: Lindner Fotografie Linzer Strass 9 D-21680 Stade Germany © Airbus)

I sidste uge fremviste det Airbus-ejede firma APWorks verdens første 3D-printede motorcykel. I denne uge er det så moderselskabets tur til at vise, hvad der kan lade sig gøre ved hjælp af en 3D-printer.

På luftfartsmessen ILA Berlin Air Show viser Airbus nemlig deres 3D-printede elektriske flymodel 'Thor' frem.

Det fire meter lange fly består af 50 dele, og det er kun de to motorer og styringen, der er bygget konventionelt, skriver firmaet på sin hjemmeside.

- Projektet viser mulighederne for 3D-print indenfor luftfart. Denne teknologi gør det muligt at fremstille flydele i den ønskede form, blot ved at printe gentagende lag af pulver.

- Det sparer ikke kun på materialerne, men kan også bruges til at lave mere komplekse former, som er mere stabile og lettere end konventionelt fremstillede komponenter, forklarer Airbus.

Og det er der rigtig gode grunde til, hvorfor Airbus er interesserede i:

- Processen reducerer både udviklings- og produktionstiden markant og sparer på både omkostninger og vægt. Dette er især vigtigt indenfor luftfart, hvor hvert eneste gram, der kan skæres af vægten, betyder en reduktion i brændstofforbruget, forklarer flyselskabet.

Bruger også virtual reality

Udover 3D-print, bruger Airbus også virtual reality, til at forbedre sine produkter. I en video viser firmaet, hvordan de bruger teknologien til at designe flykabiner.

Før i tiden lavede Airbus et helt katalog af 2D-modeller, som kunder kunne vælge ud fra, men de måtte forestille sig, hvordan det endelige resultat blev. Det er helt anderledes nu, forklarer Michael Lau, Airbus chef for kabinedesign.

- Her i vores virtuelle miljø kan vi med det samme vise kunderne, hvordan deres ønsker til kabinerne vil se ud, når flyet er færdigt, forklarer han.

Men det stopper ikke der.

Airbus har designet et særligt rum, hvor kunderne selv kan prøve, hvordan det er at bevæge sig rundt i deres fremtidige flykabine.

Udstyret med 3D-briller og sensorer, der holder øje med præcist hvor man bevæger sig hen, kan man fysisk teste, om der er plads nok til at stewardesser, salgsvogne og passagerer kan bevæge sig rundt.