Analyse af 50 års hits skal give reklamer mere magt

Amerikanske forskere har kigget på hits siden 1960 for at lokke os til at se reklamer.

Folk deler lystigt billeder og lyd på nettet, når de er til koncerter. Amerikanske forskere mener, at viden om de største hits og deres tekster kan gøre reklamer mere magtfulde. (© DR)

De fleste af os kender sikkert situationen: Vi surfer på nettet, og pludselig starter en reklame med festlig sang og musik.

Sekundet efter har vi - irriteret - klikket reklamen væk uden at opdage, hvad vi skulle lokkes til at købe. Men det er jo ikke derfor, at firmaer bruger penge på reklamer …

Nu har et hold amerikanske forskere på North Carolina State University med hjælp fra de største hits gennem 50 år nogle bud på, hvordan reklamefolk kan fange vores opmærksomhed, skriver det amerikanske forskningssite Phys.org

Find de centrale temaer

Musikkens magt er enorm. Et hit kan være kendt over næsten hele verden på samme tid.

Så professor i marketing David Henard og hans kolleger fra North Carolina State University mener, at reklamefolkene kan lære en masse af sangskriverne.

- Vi kiggede på populærmusik - specielt sange, der lå nummer 1 på hitlisten (Billboard Magazines, red.) i et forsøg på at identificere eventuelle kommunikationstemaer, som marketingfolk kan bruge i reklamer, når de skal kommunikere med et massepublikum, siger David Henard til dr.dk/viden.

Fra envejs til viral

Faktisk lykkes det ind imellem for reklamefolk at lave en reklame, der bliver set af mange millioner mennesker på nettet verden over, fordi historien er god, og delt gennem de sociale medier - det vil sige, at den er viral.

Og det er den rette måde at gøre tingene på.

- I dag handler marketing mere om at inddrage forbrugeren i en 'samtale' - end envejsreklamer. Så vi er interesserede i temaer, der er lette at gå viralt med, siger han.

Humoristisk reklametwist på dybe følelser

Forskerne har fundet frem til 12 centrale temaer i teksterne i de mange hitsange. Alle temaerne kredser omkring stærke følelser, fx tab/ulykkelig kærlighed, brudte forhold og begær.

Det styrker forskernes ide om, at dybe følelser appellerer til massepublikummet - også når vi taler om reklamer.

- Anoncører kan fx tage et humoristisk twist på tilsyneladende negative temaer fx breakups og oprør, fordi selve temaet har stor gennemslagskraft i forskellige målgrupper, siger han til dr.dk/viden.

Og så nævner han selv oplagte temaer som Absolut Vodka og oprør - og Sprint Cellular & breakups. Se et eksempel på det nederst i artiklen.

Temaerne har fulgt med tiden

Temaerne har skiftet undervejs, fx var oprørstemaet mest fremme i de oprørske 1960'ere og '70'ere med protestsange og vrede.

Mens temaer som 'desperation' og inspiration gik igen som tema blandt de mest populære sange i '00'erne.

Sidstnævnte ifølge David Henard på grund af terrorangrebene den 11. september 2001 i USA.

Se herunder et eksempel på, hvordan breakup-temaet kan blive brugt i reklamer for et mobilselskab. Bemærk, at videoen er fra 2010, og ikke set af særlig meget i forhold til mange videoer i dag. Men er altså ifølge Henard et eksempel på at gribe et tema på en anderledes måde.

https://www.youtube.com/watch?v=3vFhBqu50bM

Facebook
Twitter