Analyse: Netflix buldrer stadig frem i Danmark

Efter lidt over halvandet år på det danske marked, har Netflix nu kapret hver 29 procent af de danske husstande som kunder, viser nye tal for danskernes TV-forbrug.

PC-skærmen er vores foretrukne til TV, næst efter fjernsynet viser nye tal, der også peger på fortsat fremgang til Netflix i Danmark. (© DR)

Stadigt mere TV bliver set gennem internetforbindelsen, snarere end gennem TV-kabel og antenne, og nu viser nye tal fra analyseinstituttet Wilke, at danskernes begejstring for de nye streamingtjenester endnu ikke er klinget af.

Tallene blev tidligere i dag præsenteret på dette års Future TV-konference i København, der var arrangeret af internetleverandøren Global Connect.

Wilke kunne blandt andet afsløre, at 29 procent af danskerne nu angiver, at de har en konto hos den amerikanske streamingtjeneste Netflix, der åbnede i Danmark i efterårsferien 2012. I begyndelsen af året estimerede DRs Medieforskning, at tallet på daværende tidspunkt var omkring 19 procent.

Bedre end ventet af Netflix selv

Dermed ser Netflix ud til at være i fortsat vækst i Danmark - og ser også ud til at klare sig bedre end tjenesten selv forventede, kort efter den danske debut. Her udtalte en talsmand fra Netlix, at de anså 20 procent af de danske husstande for at være mulige kunder.

Ifølge Wilke er Viaplay nummer to i Danmark med cirka 11 procent af danske husstande som kunder, efterfulgt af TV2Play og HBO.

Wilkes markedstal er en prognose, der er baseret på stikprøver - og analysebureauet har også spurgt de danskere, der ikke har Netflix, om de har lyst til at få det. Hertil svarer 79 procent, at de heller ikke om seks måneder venter at være kunder hos Netflix. Det er et fænomen, som Head of Media hos Wilke, Kim Angel, betragter som et udtryk for, at også streamingtjenester skal arbejde for at få kunder i butikken.

TV på PC er større end TV på tablets

Wilkes tal viste dog meget andet om danskernes TV-forbrug. Således foretrækker danskerne stadig deres PC, hvis de skal se TV andre steder end på TV-apparatet. 53 procent svarer, at de ser TV på computerskærmen, mens smartphonen bruges af 38 procent og tablets af 35 procent.

Ifølge Wilke svarer 39 procent af danskerne, at de har abonnement på en betalt videostreamingtjeneste, omend en andel af disse kan have gratis prøveperioder. Og så blev der i årets første måneder set seks procent mindre gammeldags TV end samme periode et år tidligere.

Analysen viser også, at kabel-TV-udbyderne kan gå hårdere tider i møde. Mens 72 procent af dansker kabel-TV-kunder svarer, at de er tilfredse med den TV-pakke, de har, overvejer 16 procent at gå ned til en mindre og billigere TV-pakke.

Seks procent overvejer helt at droppe TV-pakkerne - mens andre seks procent overvejer at vælge en større pakke end den eksisterende.

Netflix-kunderne kan dog vente en anelse højere priser, hvis det som ventet vedtages at ændre momsloven, så Netflix kommer til at betale moms i Danmark, i stedet for, som nu, i Luxembourg, hvor skatten er mere behagelig.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk