Annoncører bruger dine humørikoner mod dig

Twitter vil begynde at vise reklamer baseret på hvilke emojis du bruger.

Glad, ked af det eller sulten? Så er der en reklame klar til dig. (© Scanpix)

Hvis du bruger et emoji-ikon af en burger, ja så er det nok fordi du godt kan lide burgere og er burgersulten. Og derfor giver det perfekt mening at servere en burgerreklame for dig.

Det er tesen i nyeste tiltag fra Twitter, som firmaet kalder ‘emoji targeting’.

Konceptet giver altså annoncører mulighed for at basere reklamer på den enkelte brugers smileys, som ifølge Twitter er “et signal om en persons humør eller tankegang”.

Nærmere bestemt fremhæver det sociale medie muligheden for, at annoncører kan komme i kontakt med folk “baseret på den følelse de udtrykker her og nu” og nævner særligt folk, der bruger emojis med madvarer, som en god målgruppe.

Og der er måske ikke så tosset et trick. Ifølge Twitter er der blevet sendt over 110 milliarder emojis via det sociale medie siden 2014.

Twitter prøver og prøver og…

Twitter kæmper en indædt kamp for at få gang i indtjeningen og for at få et stagnerende brugertal til at vokse.

I et forsøg på sidstnævnte har Twitter nu implementeret en ‘Periscope-knap' direkte i Twitter-appen, så man med ét klik kan sende live til sine følgere og resten af verden.