Anti-reklamesoftware vinder tysk sejr

Den populære, men kontroversielle browserudvidelse, Adblock Plus, har netop vundet en sag i Hamborg, hvor tyske udgivere ville have udvidelsen forbudt.

AdBlock er ikke ulovlige, siger en tysk domstol (© Skærmbillede fra AdBlocks YouTube-video)

Tyskere, der er trætte af reklamer på nettet, kan fortsat bruge browserudvidelsen Adblock Plus helt lovligt - også selv om den hiver tæppet væk under netsteder, der lever af annoncekroner.

Det besluttede en domstol i Hamborg forleden, efter at flere tyske udgivere havde forsøgt at få udvidelsen forbudt.

Det kontroversielle plugin virker til flere browsere og kan skrælle reklamer af, så nettet fremstår reklamefrit - men udvidelsen kan også bruges til permanent at fjerne cookie-advarsler og uønsket overvågning fra annoncenetværk eller de omdiskuterede 'like'-knapper fra fx Facebook, der samler data om brugernes færden på nettet.

Levebrød for medier

Problemet er, at annoncer er levebrødet for mange onlinemedier, der ikke ville kunne eksistere uden indtægterne fra annoncerne, og flere nettjenester er allerede begyndt at blokere for brugere, der bruger adblock eller andre tilsvarende plugins.

Firmaet bag Adblock Plus er blevet trukket i retten af flere forskellige udgivere, herunder Handelsblatt og Die Zeit, der hævder, at blokering af reklamer er konkurrenceforvridende og et angreb på pressefriheden.

På den anden side af konflikten står firmaet bag Adblock Plus, der har udviklet et system, de kalder "initiativet for acceptable reklamer", hvor man - hvis man overholder en række dogmeregler om diskret og ikke-forstyrrende annoncer - ikke vil blive blokeret.

Firmaet bag, Eyeo, tjener penge på at rådgive medier og reklamevirksomheder om dette system, og det har tidligere været fremme, at selskaber som Google og Amazon har betalt for at slippe gennem filtret. Det benægter Eyeo dog.

Nogle annoncer er okay

Eksempler på annoncer, der anses som acceptable i Adblock Plus-sammenhæng er Googles søgeordsannoncer, mens store annoncer med lyd, der overtager brugerens skærm, vil blive blokeret.

Sagen og kontroverserne om Adblock Plus har stået på i årevis, efterhånden som softwaren er blevet mere populær. Adblock Plus er dog langt, langt fra den eneste udvidelse, der kan fjerne reklamer - privatlivsværktøjer som Ghostery skræller også reklamer af, for at beskytte brugerne mod overvågning og dataindsamling via trackingcookies, der ofte kommer fra reklamenetværk.

Selskabet bag skrev efter dommen på sin blog, at selskabet nu vil opfordre til, at man arbejder sammen om at udvikle nye reklamerformer, der ikke er forstyrrende, men som derimod er nyttige og velkomne hos brugerne.