Apple fjerner aggressiv reklameblokker

App der kan fjerne reklamer inde i apps, er blevet smidt ud af Apples butik på grund af sikkerhedsproblemer.

Been Choice klarede kun få dage i App Store, inden appen blev fjernet. (© Been Choice)

Da Apple for nogle uger siden slap en frisk udgave af mobilstyresystemet iOS på gaden, gjorde de det for første gang muligt for brugerne at installere blokerings-apps i Apples egen Safari-browser.

Den nye type apps kan både eliminere reklamer og - langt vigtigere - sætte en prop i den massive indsamling af brugernes surfmønstre og præferencer, som hentes via de usynlige trackere, der gemmer sig på stort set alle hjemmesider.

I tillæg sætter blokeringen af reklamer og andre scripts surfhastigheden i vejret, mens batteriet bliver mindre belastet - men altså kun i Safari.

Been Choice fjerner reklamer i andres apps

Men så kom 'Been Choice'. Den første app der kunne fjerne reklamer og tracking i tredjeparts-apps, som fx Facebook eller New York Times, direkte på telefonen.

Den kunne sågar fjerne reklamer inde i Apples egen nyheds-app 'News'.

Men Been Choices tid på Apples butikshylde blev i første omgang en kort affære. Efter at have været tilgængelig i et par dage, blev appen torsdag aften fjernet.

Fjernet fordi den udgør en sikkerhedsrisiko

I en udtalelse forklarer en talsperson fra Apple hvorfor:

- Vi har fjernet et par apps fra App Store, som installerer rodcertifikater, der muliggør overvågning af kundernes netværksdata, som kan bruges til at kompromittere SSL / TLS sikkerhedsløsninger. Vi arbejder tæt sammen med disse udviklere for hurtigt at kunne få deres apps tilbage i App Store samtidig med, at vi sikrer, at kundernes privatliv og sikkerhed ikke er i fare.

Med andre ord har udviklerne bag Been Choice, kunne få adgang til en lang række af brugernes private oplysninger - altså det stik modsatte af hele grundtanken bag content blockers.

Blokerings-apps designet til Safari-browseren har slet ikke mulighed for at indsamle data om brugerene.

Facebook
Twitter