Apple fylder 40: Sådan ser fremtiden ud

ANALYSE: DR Videns techjournalister giver deres bud på 40-år jubilarens udfordringer og muligheder i de næste år.

  • 40 år er der gået siden Steve Jobs og Steve Wozniak stiftede Apple. (Foto: Mike Segar © Scanpix)
  • 40 år er der gået siden Steve Jobs og Steve Wozniak stiftede Apple. (Foto: STEPHEN LAM © Scanpix)
1 / 2

Apple fylder i dag 40 år og kan fejre dagen som et af verdens største firmaer.

Men fremtidig succes er ikke noget nogen i teknologibranchen kan tage for givet.

DR Videns tre techjournalister giver her deres bud på, hvilke muligheder og udfordringer Apple står overfor i de kommende år.

Mads Allingstrup

Mads Allingstrup er journalist på DR Viden, hvor han skriver om tech. (Foto: selfie © dr)

Plus

Skarp profil

Apples brand er blandt verdens stærkeste, og produkterne ses ofte som synonymt med den hippe kreative klasse. Den senere tid har Apple tilmed markeret sig som forkæmper for privatlivet - en position, som selskabet foreløbig står alene med.

Samtidig har Apple mindst 216 milliarder dollars i krigskassen og ikke mindst en brugerskare, der er så loyale, at de end ikke overvejer at sætte sig ind i, hvad konkurrenterne kan tilbyde.

Dermed står Apple med en styrke, der er de færreste virksomheder forundt - og som kan vise sig at være et gyldent konkurrenceparameter, selv hvis forspringet forsvinder.

Minus

iPhone er blevet for stor

Den allestedsnærværende iPhone udgør en alt for stor del af Apples forretning, som regel omkring 60-70 procent, og måske endda mere de kommende år.

Det gør Apples indtjening sårbar overfor udsving. En pludselig afmatning i Kinas eller verdens økonomi, skiftende mobilmode eller blot almindelig, voldsom konkurrence, kan på relativt kort tid flytte betydelige værdier rundt på markedet.

Her har Apple alt for få gynger at vinde på, hvis interessen for iPhone-karrusellerne svigter.

En sådan udvikling ligger ikke lige for, men tech-branchen bevæger sig hurtigt og uforudsigeligt. For blot ti år siden virkede finske Nokia lige så usårlig på mobilmarkedet, som Apple gør idag.

I dag har Nokia opgivet og solgt mobilerne fra, og den tilbageværende del af virksomheden er en skygge af fordums storhed.

Konkurrencen er blodig

Apples produkter er traditionelt blevet opfattet som af en særlig høj standard og som særligt innovative, og derfor har mange hidtil valgt Apple uden at skæve til prisen.

Men konkurrenterne bliver bedre og bedre.

På PC er Windows 10 bedre end nogensinde, på mobil rykker Googles Android frem i meget hurtige ryk, og hvad hardware (både mobil og PC) angår, arbejder selskaber som Dell, Huawei, Xiaomi, Lenovo - og en alenlang række andre selskaber - døgnet rundt på produkter, der er skabt til at æde store lunser af Apples pengekasse.

Det er produkter, der ofte er betydeligt billigere end Apples, og hvor kvaliteten hele tiden øges. I dag er det ikke en naturlov, at Apples kernepublikum automatisk vil vælge en Macbook Pro over en en Dell XPS 15 med Windows 10, eller en iPhone 6S over en Samsung Galaxy S7. Sådan har det ikke været før.

Anders Høeg Nissen

Anders Høeg Nissen er mangeårig vært på teknologiprogrammet Harddisken på P1. (Foto: selfie © Dr)

Plus

Sikkerhed og privatliv

Det kan godt være, at sagen mellem Apple og FBI splittede den amerikanske befolkning, men beslutningen om at fokusere på sine brugeres privatliv og beskyttelsen af deres data er helt central.

Hvis vi skal gøre os håb om at realisere visionerne om en smart, digitaliseret fremtid, så er det pivende nødvendigt, at vi kan eksistere uden at blive tracket, hacket eller få stjålet vores virtuelle identiteter.

Det vil altid være et våbenkapløb med efterretningstjenester, kriminelle eller kommercielle interesser, men Apple kan - med sit brand og ikke mindst sin gigantiske pengekasse - blive en nøglespiller i kampen for retten til at være helt sig selv.

Minus

Det næste store hit?

iPhonen er og bliver i en kategori for sig selv, ikke mindst selvfølgelig når det handler om indtjening.

Hverken iPads, ure eller variationer af bærbare computere er på samme måde personlige multiværktøjer i hverdagen for det store flertal af kunder, hvilket også afspejles i salgstallene.

Der ligger derfor et boblende forventningspres om nye store teknologiske landvindinger, præcis fordi Apple i hvert fald en lille håndfuld gange siden 1976 - og senest altså med sin iPhone - har revolutioneret den digitale verden.

Men det er længe siden sidst.

Apple risikerer smæk, hvis de ikke snart igen formår at overraske og begejstre for alvor.

Stigende mængde rod bag kulisserne

Der er ingen tvivl om, at Apple laver populære og storsælgende produkter - både fysiske og digitale.

Men rundt omkring bobler en voksende utilfredshed med dét, der ikke lige er rettet mod slutbrugerne.

Ja, firmaet kan vise fine nye ure, eller smarte måder at vedhæfte billeder til sine emails, men når det gælder basal OS-stabilitet, bug-fixes, eller for den sags skyld dialogen med de softwareudviklere, som flokkes til iTunes og app-butikkerne, så står det mindre godt til.

Nicolai Franck

Nicolai Franck er journalist og skriver om teknologi på DR Viden. (Foto: selfie © Dr)

Plus

iPhone

iPhone er Apples uden sammenligning vigtigste produkt, og Apple er uden sammenligning det firma i verden der tjener flest penge på salg af smartphones. Og det er jo en kæmpe fordel, når alt tyder på, at smartphones er noget, vi kommer til at have i lommen i mange mange år fremover.

Selvom salgstallene ikke kan blive ved med at vokse, så er det et utrolig solidt fundament at bygge videre på. Tingene kan naturligvis ændre sig hurtigt, men pt. er iPhone næsten en pengemaskine, som Apple har stående i kælderen.

Stærkt økosystem

Apples økosystem er helt afgørende for firmaets succes.

Apps og brugerflader der ofte virker identisk på iPhone, iPad - og næsten identisk på Mac, Apple TV og Apple Watch - gør brugen af computere gennemskuelig for helt almindelige mennesker. Er man først glad for et af deres produkter, er det tillokkende, at vælge et til med Apple-logo på.

Minus

Flere kritiske røster

Fortællingen om Apple er allerede vendt. Fra nærmest at kunne gå på vandet, er der flere og flere kristiske røster der - med rette - påpeger problemer med opdateringer, og med Apples egne apps og brugerflader. Selv på hardwaren er der flere og flere firmaer der kan konkurrere med nogle af Apples vigtigste features, fx. kameraet i iPhone.

Ingen klar vej frem

Det er svært at få øje på, hvor Apple reelt er på vej hen.

Apple fortæller aldrig om sine fremtidstanker, før der vises et færdigt produkt frem, og ingen af de nye produkter, de har lanceret på det seneste, kan hamle op med iPhone. Men det siger også samtidig noget om, hvor helt central og genial en smartphone Iphone egentlig er.

Det store spørgsmål

Hvor er Apple på vej hen?

Hvis Apples seneste produktpræsentation er et pejlemærke for fremtiden, så er det ret tydeligt, at Apple er begyndt at markedsføre sig på nogle nye værdier: Privatliv, klima- og miljø og understøttelse af forskning indenfor sundhed.

Det viser, at Apple er i gang med en ny fortælling om sig selv, som teknologifirmaet der forholder sig til verdens helt store og centrale problemer (og i forlængelse af den fortælling kunne der måske også gemme sig en el-bil i krystalkuglen).

Om kunderne bekymrer sig nok om disse værdier, til at betale (ekstra) for at blive identificeret med dem, må tiden vise.

Facebook
Twitter