Avis: Musikselskab vil Spotifys gratis-tilbud til livs

Spotifys reklamefinansierede tilbud skal indskrænkes, så flere kunder tvinges til betale for tjenesten, mener musikselskab. Spotify er uenig.

Gratis-tilbud hos Spotify er faldet i unåde. (Foto: EPA/Steve C Mitchell)

Ideen om at give folk gratis Spotify og senere lokke dem til at betale for musikken, fungerer ikke godt nok. De mener musikselskabet Universal, der nu vil presse på for forandringer hos den svenskfødte streamingtjeneste.

Blandt andet skal gratisternes adgang til musikken begrænses gevaldigt, mener selskabet ifølge Financial Times.

Spotify er ikke børsnoteret, og offentligheden har derfor ikke adgang til at følge med i tjenestens økonomi, men når der af og til slipper regnskaber ud, viser de ofte, at den heftigt ekspanderende virksomhed giver voldsomme underskud, og i øvrigt har svært ved at finde balancen mellem omkostningerne ved gratisterne, og så de indtægter, som reklamerne i gratis-udgaven, medfører.

Nogle musikere klager over håndører

De store musikselskaber ejer selv en bid af Spotify-tjenesten, der flere gange er faldet i unåde hos dem, der leverer tjenestens produkt, musikken, som flere kunstnere mener, de får alt for lidt penge for.

Spotify har over 60 millioner brugere, men kun 15 mio. betaler for tjenesten. Resten nøjes med gratis-udgaven, der er finansieret af reklamer. Ifølge Financial Times gør Spotifys gratis-model ondt i indtægterne i hele branchen, fordi gratis-Spotify æder af de indtægter, blandt andre Apples iTunes giver branchen.

- Det er tydeligt, at nøglen til succes for kunstnerne, forbrugerne og Spotify selv er at udvikle tilbud, der får flere gratis-brugere til at betale, siger en unavngiven Universel-ansat til avisen.

Spotify selv afviser blankt problemet og peger på, at tjenesten har skabt indtægter fra kunder, man ellers aldrig har tjent penge på før.

Strid konkurrence

Hos Sonysmusikselskab har topchefen Doug Morris tidligere udtalt, at 'gratis er død'.

Selv om Spotify er førende på markedet for musikstreaming, er der de senere år gået voldsom inflation i antallet af tilbud, der idag er så talrige, at det næsten er umuligt at bevare overblikket. Også giganter som Google, Samsung og Sony selv har streamingtilbud - men Apple, der sidste år købte en streamingtjeneste under Beats-varemærket, er fortsat ikke for alvor trådt ind i kampen med et bredt, Spotify-lignende tilbud, selv om det ventes inden for de kommende måneder.

Andre kendte tjenester herhjemme er Wimp, Deezer, TDCs gratis-tilbud Play, og ikke mindst al den musik, der lyttes via YouTube.

Overfor avisen rejser en ekspert spørgsmålet, om gratis-tilbud som hos Spotify konverterer nok gratister til betalende brugere til at være bæredygtigt.