Bilgigant: Vi har flåde af robot-taxaer klar i 2019

General Motors siger, at de indenfor to år er klar til at rulle en førerløs taxa-service ud i flere store amerikanske byer.

General Motors satser benhårdt på at komme på markedet som et af de første firmaer, der kan levere førerløs taxa-service i store byer. (© General Motors)

Førerløse biler bevæger sig med hastige skridt fra idé til virkelighed.

Googles bildivision, Waymo, er allerede begyndt at køre uden fører bag rattet i Arizona med ambitionen om snart at lancere en flåde af taxaer uden chauffør.

Men snart får de konkurrence fra en af de gamle bil-dinosaurer, General Motors (GM).

Fremtiden er elektrisk og førerløs

I en præsentation for firmaets investorer har bilproducenten netop løftet sløret for fremtidsplanerne for den 109 år gamle virksomhed. Og den er elektrisk og førerløs.

GM vil lancere en taxa-service i flere amerikanske storbyer i 2019.

- Hvis vi fortsætter med den nuværende udviklingshastighed, vil vi kunne udnytte denne teknologi i stor skala i de mest komplekse bymiljøer i 2019, sagde Dan Ammann, som har titel af president for den amerikanske bilgigant.

Firmaet kører allerede test med autonome biler i San Francisco. Og der er god grund til, hvorfor det netop er i tæt bytrafik - det mest komplekse miljø for robotbiler - man tester.

Det er nemlig ifølge Dan Ammann her, teknologien vil gøre den største forskel for folk, og her det største marked er. Skal man tro GM-bossen, så er mulighederne virkelig store, i særdeleshed for de firmaer der kommer først på markedet.

- Det er den største forretningsmulighed, siden internettet blev skabt, sagde Ammann om konceptet transport som en service (TAAS), som netop er dét, GM vil lancere i form af sin taxa-tjeneste.

GM vil lave en Apple

Der, hvor General Motors mener, de adskiller sig fra deres førerløse bilkonkurrenter, er ved, at de selv har fuld kontrol over hele produktet.

- Vi er det eneste firma, der har alting under vores eget tag, sagde firmaets bestyrelsesformand og CEO, Mary Barra, med klar adresse til investorerne og som begrundelse for, hvorfor GM ikke bare ender som et firma ud af mange, der leverer det samme produkt.

General Motors købte firmaet Cruise i 2016, som udvikler selve platformen, der skal gøre bilerne i stand til at køre selv.

Samtidig har GM investeret i batteriteknologi, og i sidste måned købte de firmaet Scope, som udvikler LIDAR (den radar, der gør bilen i stand til at måle afstanden til sine omgivelser).

Dette skal bringe firmaets omkostninger i udviklingen af bilerne ned. Samtidig siger GM, at det betyder, at de kan producere bilerne i stor skala, i det øjeblik de har den færdige udgave klar.

Sagt på en anden måde bruger GM en Apple-tilgang til produktudvikling, hvor de selv udvikler både hardware og software – og i GM’s tilfælde står de endda også for selve produktionen.

Kører varer om natten og mennesker om dagen

Udover at køre med mennesker er det GM’s plan, at bilerne kan køre med pakker og varer om natten og dagen, mens de fleste mennesker er på arbejde og i skole.

GM ser samtidig en kæmpe forretningsmulighed i at udnytte og sælge de data, som deres biler vil samle op.

Tilsammen skulle det ifølge firmaets CFO, Chuck Stevens, give enorme økonomiske fordele.

- Forretingen bliver større end vores nuværende business og med langt større profitmargin, lød hans vurdering.

Vides ikke hvilke byer der kommer først

Hvilke byer, der vil blive de første, General Motors vil rulle de førerløse taxaer ud i, er endnu ikke klart.

Ifølge firmaet vil udrulningen ske marked for marked og by for by, blandt andet fordi GM skal kortlægge byerne individuelt.

Desuden vil bilfirmaet også selv bygge hele infrastrukturen med fx lade- og rengøringsstationer.

Servicen kører allerede

GM har allerede en flåde på 180 testbiler ude at køre.

Ifølge firmaet bruges servicen med en tilhørende app allerede af flere af firmaets ansatte som deres primære transportmiddel i San Francisco.

I løbet af 2018 siger firmaet, at deres biler vil tilbagelægge en million miles om måneden på de amerikanske veje.

Til sammenligning offentliggjorde Waymo tidligere på ugen, at Googles førerløse biler netop har passeret fire millioner miles kørt på offentlig vej. De seneste en million miles er kørt siden maj 2017.