Vi kender til apps og løbeure, der holder styr på puls og tempo. Men hvad med en ørering, der giver et signal i øret, når du når makspulsen? Eller et armbånd, der navigerer dig hjem, når du er på ukendt vej?
Smykkedesign-studerende fra Københavns Erhvervsakademi, KEA, har puttet teknologi ind i otte nye smarte smykker, der skal gøre det sjovere og bedre at være kvinde.
De studerende fik stillet opgaven af det finske firma Suunto, der mest er kendt for teknologiske ure til ekstremsport. Men firmaet er på udkig efter nye målgrupper og nye produkter, og man har store forventninger til 'wearable technology' inden for smykker.
Tænk magisk og let og opløftende
Kravet var, at smykkerne skal være magiske, lette at bruge, og noget som får kvinder til at føle sig veltilpas og til stedet i nuet.
På KEA har de studerende på Smykker, teknologi og business med hjælp fra studerende på Computer Science kombineret 3D-print, programmering, laserteknologi og traditionelt smykkehåndværk, og der er kommet otte meget forskellige tech-smykker ud af projektet.
Der er tale om prototyper, der kan vibrere og lyse for at demonstrere, hvordan de virker. Derimod har man ikke udviklet de nødvendige apps, der skal samarbejde med smykkernes teknologi.
Nyt at designe hule smykker til teknologi
De studerende har selv betalt for produktionen af smykkerne. Og projektet skal inspirere Suuntos egne designere i deres arbejde. Det er uvist, om nogle af de otte smykker bliver sat i produktion.
Julie Laj Jensen går på 4. semester på KEA. Hun har været med til at udvikle øreringe, der måler puls.
- Vi arbejdede med pulsmåling. Og vi fandt ud af, at det fungerede rigtig smart på ørene, men smykkerne skulle også sidde fast og ikke virke generende. Samtidigt var det en udfordring at designe et smykke rundt om noget. Normalt er tingene ikke hule, siger hun.
Morgendagens smykker er teknologiske
Lige nu er omkring 200 firmaer verden over inde på markedet for wearable technology - teknologi man kan tage på. Og man regner med, at omsætning på verdensplan om 10 år er på 70 milliarder US dollars (Kilde: Inhorgenta, Munich, 2015).
Suunto forventer derfor en rivende udvikling.
- Størrelsen på teknologi fortsætter med at skrumpe og tage nye former. Mobiltelefoner bliver ikke længere kun brugt til at ringe og sms'e med. I dag bruger vi dem til at læse og se nyheder på, lytte til musik, købe ting og endda opbygge relationer, forklarer Suuntos designchef Antti Kujala til dr.dk/viden.
- Lignende revolution sker der med ure og andre wearables. Det er meget interessant at se, hvordan vores egen adfærd udvikler sig sammen med den teknologiske udvikling, siger han.