Britisk undersøgelse slår fast: Unge vil have iPhones - ældre er til Samsung

Den årlige rapport om det britiske telemarked slår en tyk streg under mobilens sejrsgang. I gennemsnit bruger briterne deres smartphone dobbelt så meget som deres PC til nettet.

11 procent af briterne mener det okay at hive mobilen frem, selv om man er i biografen, viser ny undersøgelse. (Foto: IRIS © Iris)

Apples iPhone er uden sammenligning den mest populære mobil hos de unge - mens dem med grånende hår i langt højere grad foretrækker Samsung-mobilerne.

Sådan lyder en af konklusionerne i den yderst omfattende årlige rapport om telemarkedet i Storbritannien, der udgives af den britiske telestyrelse, Ofcom. Det britiske marked er blandt Europas største, og det er ofte her, nye amerikanske satsninger som fx betalingssystemet Apple Pay får sin europæiske debut, mens vi i Danmark må vente lidt længere.

Den årlige Ofcom-rapport rummer som vanligt massevis af data om briternes televaner og præferencer, herunder i år en opgørelse, der slår fast, at Samsung har sin særlige styrke i den aldersgruppe, der hedder 55+.

Mobilen er vigtigst

Apples iPhone er mest udbredt i aldersgrupperne 16-24 og 25-34 år, hvor henholdsvis 51 og 50 procent ejer en af slagsen. Samsung er størst i aldersgruppen 45-54 år (32 procent) og 55+ (34 procent). Sony hitter især blandt de 35-44 årige, hvor 11 procent af angiver at være ejere af en Sony-smartphone.

Generelt er briternes brug af smartphones - ganske som danskernes - under stor forandring i disse år. Faktisk er briterne nu så glade for deres smartphones, at 33 procent angiver, at mobilen for dem er den vigtigste adgang til nettet. Kun 30 procent peger på deres bærbare PC.

I 2013 var det lige omvendt - dengang mente 15 procent at smartphonen var vigtigst, mens 46 procent pegede på deres bærbare PC. 19 procent peger i dag på deres tabletcomputer.

Kun ældre ville savne fjernsynet

En anden pudsig statistik fra den omfangsrige rapport er, hvilken elektronisk dims, briter i forskellige aldersklasser ville savne mest, hvis de skulle undvære den.

Her er der store udsving fra aldersgruppe til aldersgruppe - men ganske markant er det, at kun 17 procent af de 16-24 årige angiver at ville savne deres TV mest. 59 procent ville allermest savne deres mobil. Blandt de 65-74-årige er det lige omvendt - her ville kun tre procent savne mobilen mest.

Blandt alle aldersgrupper holdet TV-apparatet stand som den dims, flest ville savne, men tallet er faldende fra 42 procent sidste år til 37 nu. Mobilen er til gengæld blevet mere savnet samlet set - og er gået fra 22 til 32 procent.

Mindre TV

Briterne ser mindre og mindre TV (4,9 procent mindre end 2013) - især de yngste voksne fravælger TV-apparatet. Til gengæld er streaming og Video On Demand i vækst.

De yngste fravælger dog helt streaming-apparater, og nøjes blot at se med via computer eller mobil (57 procent og 45 procent). En anden markant tendens i undersøgelsen er, at YouTube og tilsvarende små videoklip, er i vild vækst som både underholdning og information, især for de yngste brugere.

YouTube er sågar ved at hale ind på Wikipedia som kilde til information, og de 11-15 årlige bruger nu i gennemsnit 74 minutter dagligt på sådanne klip.

Tjek, tjek, tjek, tjek....

Hver anden brite mellem 16 og 24 år angiver, at de tjekker mobilen inden for fem minutter efter at de er stået op, mens knap 40 procent angiver, at de tjekker mobilen lige inden de skal sove.

En brite har i gennemsnit 17 apps på sin mobil, og det er især sociale medier (62 procent), vejr-apps (62 procent), kort (58 procent) og spil (58 procent), der er vigtigst for briterne.

Ganske overraskende anser 11 procent det for helt okay, at man fedter med sin smartphone i biografen, mens 38 procent finder det okay at hive smartphonen frem, mens man er sammen med vennerne.

Facebook
Twitter