Brugerne står i kø til reklamefri Facebook-udfordrer

Interessen for det sociale netværk Ello er eksploderet, og netværket får i øjeblikket ca. 1 million nye brugere om dagen. Ingen reklamer og ingen indsamling af brugernes data, lyder salgstalen på.

Ello får 1 miilion nye brugere om dagen. Men du kan i øjeblikket kun få en profil, hvis du har en invitation fra en der allerede er sluppet ind. (© Ello)

Siger man socialt netværk i Danmark, så er der ingen over eller bare i nærheden af Facebook, hvor mere end 3 millioner dankere har en profil.

Men netop en slags Anti-Facebook er konceptet bag et helt nyt socialt netværk.

Netværket hedder Ello, og slår sig op på at være reklamefrit og på at brugernes data ikke bliver tappet, analyseret og solgt, som det er tilfældet med de fleste gratis internetservices, inklusive Facebook.

Ello: Ingen reklamer og ingen udnyttelse af data

I deres manifest skriver Ello:

Dit sociale netværk er ejet af annoncører. Hver eneste post du deler, hver eneste ven du får og hver eneste link du klikker på bliver fulgt, registreret og konverteret til data.

Annoncører køber dine data, så de kan vise dig flere reklamer. Du er produktet som bliver købt og solgt.

Og det er det, Ello vil være et alternativ til.

Brugerne vælter ind

Efter at have levet en noget anonym tilværelse siden lanceringen i marts i år, har Ello i de seneste dage fået voldsom vind i sejlene.

I sidste uge spredte nyheden om Ello sig pludselig med lynets hast på andre sociale medier, og mediedækningen i de traditionelle medier fulgte lige i hælene.

Derfor støder nye brugere i øjeblikket til i et tempo, der gør, at Ello midlertidigt har måtte lukke ned for nye tilmeldinger, medmindre du får en invitation fra en af de brugere, der allerede er sluppet ind.

På trods af denne begrænsning, så får Ello op imod 38.000 nye brugere i timen. Har du ikke en invitation, må du stille dig i kø.

Du kan være anonym og nøgen

På Ello, kan du - i modsætning til på Facebook - være anonym, og Ello har også et afslappet forhold til nøgenhed, hvilket man ikke kan beskylde Facebook for at have.

Men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er regler på Ello.

I Ellos regelsæt er det klargjort, hvad der ikke accepteres. Du må fx ikke true, ‘hate' eller spamme og du må ikke udgive dig for at være en anden person.

Hvis du publicerer indhold af seksuel karakter, så skal du markere din profil som NSFW, Not Suitable For Work (ikke egnet til arbejdspladsen).

Hvad skal Ello tjene penge på?

Et af de spørgsmål der flagrer lidt i luften er, hvad Ello skal tjene penge på. For ingen service kan opretholdes, uden at der kommer penge i kassen.

Ello siger selv, at de i fremtiden vil sælge “features”, uden nærmere at komme ind på hvad det er.

Det nye sociale netværk har dog tidligere taget imod 435.000 dollars fra en investor. Derfor er der allerede spekulationer igang om, hvordan den investor forestiller sig at skulle have forrentet sin investering, og om det potentielt kan udfordre grundtanken bag Ello, som et reklamefrit netværk hvor brugernes private data forbliver private.

Facebook
Twitter