Brugervenlighed afgør slaget om mobilbetaling

Brugervenligheden bliver det væsentligste parameter for, hvilken mobilbetalings-løsning danskerne vælger, vurderer betalingsfirmaerne.

Mobilbetaling skal være let at bruge, ellers gider vi det ikke. (© Verifone)

Bliver det MobilePay, Apple Pay, det mobile dankort eller en helt fjerde spiller, der bliver danskernes foretrukne mobilbetalingsløsning?

Det kan man kun gisne om på nuværende tidspunkt. Spørger man dem, der leverer terminalerne til butikkerne, som man ‘bipper’ mobilen på for at betale, bliver brugeroplevelsen det afgørende.

- Dem der kan levere den bedste brugeroplevelse, vil være dem der har den største chance for at blive markedsførende, siger Chris Lund-Hansen, direktør for Verifone, som leverer over halvdelen af betalingsterminalerne til de danske butikker.

Chris Lund-Hansen vil dog ikke endnu give et bud på, hvem der bliver vindere og tabere på mobilbetalingsmarkedet, men han forventer ikke, at der fremover vil være lige så mange forskellige betalingsløsninger, som der er i dag.

Hos Nets, som er den anden markante leverandør af betalingsterminaler i Danmark, vil man heller ikke spå om, hvem der kommer til at løbe med mobilbetalingsmarkedet. Men pressechef Søren Winges vurdering er på linje med Chris Lund-Hansens:

- Brugervenlighed bliver afgørende. Bekvemmeligheden i betalingssituationen vil nok på den lange bane afgøre, hvilken service forbrugeren vælger, siger han.

- Vi vil gerne understøtte alle de løsninger, der er i markedet og lade forbrugerne bestemme, hvilken de ønsker at bruge.

De kontaktløse kort virker godt

Både Nets og Verifone vurderer, at kontaktløse betalinger med fysiske kort, stadig vil spille en markant rolle - også selvom det bliver nemmere at betale med mobilen.

- De kontaktløse betalingskort vil være en konkurrent til mobilbetalingerne, fordi løsningen virker rigtig godt, siger Søren Winge.

Chris Lund-Hansen forventer også, at kontaktløse kort i et stykke tid, vil være en seriøs konkurrent til mobilbetalinger, fordi brugeroplevelsen er rigtig god.

- Men særligt de unge vil gerne betale med mobilen, og derfor vil udviklingen på længere sigt bevæge sig mere og mere i den retning, siger Chris Lund-Hansen.

Loyalitet og ekstra services bliver afgørende

Jan Horsager, forskningschef hos analysefirmaet IDC Nordic, mener ligeledes at brugerne vil træffe deres valg på baggrund af, hvor let det er at betale med mobilen.

- Brugervenlighed og loyalitet vil typisk være nogle af de afgørende parametre for, hvilken service brugeren vælger, siger han.

Horsager mener desuden, at der med Apples indtræden på mobilbetalingsmarkedet, begynder at danne sig et klassisk konkurrencebillede, som man kender fra andre services.

Med Apple Pay, MobilePay, det mobile Dankort og flere bankers egne løsninger, har brugerne rimelig frit valg til at vælge den service, der passer dem bedst.

Nye services bliver bygget ovenpå

IDC forventer, at der inden længe vil blive bygget ydeligere services ovenpå de mobile betalingsløsninger, som vil være med til at adskille dem fra hinanden. Det kunne fx være særlige loyalitetskort eller løsninger bygget til et specielt community, som bliver parret med mobilbetalingen.

Samtidig betyder ny EU-lovgivning (PSD2), som træder i kraft 2018, at bankerne pålægges, at give andre virksomheder mulighed for at tilbyde finansielle løsninger ovenpå den klassiske bankkonto.

Resultatet af dette kan være betalings-apps fra Fætter BR, FCK eller Føtex (eller Facebook, Google og Amazon) hvor penge bliver trukket direkte på din bankkonto uden bankens indblanden.