Californien tillader bilkørsel uden chauffør

Den amerikanske stat er klar at slippe de selvkørende biler fri - så længe de kan fjernbetjenes. Forbruger-organisation advarer om, at det bliver et "dødbringende videospil".

General Motors selvkørende bildivision, Cruise, vil være et af de firmaer, der kan få stor gavn af de nye regler. Cruise forventer at starte en robot-taxi-service i San Francisco næste år. (© General Motors)

Det er ingen nyhed, at førerløse biler hastigt er på vej ud på gader og stræder. Men nye regler i Californien gør nu scenariet endnu tættere på virkelighed.

Myndighederne i den solrige amerikanske stat, har netop vedtaget, at det fra april skal være tilladt for bilfirmaerne at køre deres robot-biler på offentlig veje uden en sikkerhedschauffør bag rattet. Det gælder både test og kørsel med almindelige passagerer.

Indtil nu har der altid skulle være et menneske i førersædet parat til at tage over, hvis bilen skulle komme i vanskeligheder.

- Dette er et kæmpe skridt fremad for autonom bilteknologi i Californien. Sikkerhed er vores vigtigste prioritet, og vi er klar til at begynde at arbejde med producenter, der ønsker at teste fuldt førerløse biler i Californien, siger direktør for den californiske bilmyndighed, DMV, Jean Shiomoto i en pressemeddelelse.

Bilen skal blot kunne fjernstyres

I stedet for en chauffør i bilen bliver det nu et krav, at bilen kan fjernstyres. Det betyder, at der skal sidde et menneske i et kontrolrum, som på afstand kan overtage styringen med bilen - i princippet som med en helt almindelig fjernstyret bil - bortset fra at det ikke er nødvendigt at have direkte øjenkontakt med køretøjet.

Det kan lade sig gøre, fordi bilerne er smækfyldt med kameraer og anden teknologi, der kan give personen, der fjernkontrollerer bilen, fuldt overblik over bilens placering og den omkringværende trafik.

Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede for de nye muligheder. Den amerikanske forbruger-organisation, Consumer Watchdog, kalder det et “dødeligt videospil”.

- En operatør får lov til at overvåge og forsøge at fjernstyre robotbilen. Det vil være som at spille et videospil, med den store forskel, at der er liv på spil, siger John M. Simpson, Consumer Watchdogs teknologi og privatlivsdirektør, i en pressemeddelse.

Organisationen henviser til de årlige rapporter alle firmaer, der tester førerløse biler, skal indsende til myndighederne. Heraf fremgår det, at ingen af firmaerne endnu er fejlfri.

50 firmaer har tilladelse til at testkøre autonome biler

Californien var i 2014 den første stat, der tillod autonome biltest på offentlig vej, og 50 firmaer har allerede tilladelse til at teste selvkørende biler i staten under de gamle regler.

De skal dog søge om en ny tilladelse, hvis de ønsker at benytte de nye muligheder for at køre helt førerløst. De mere detaljerede krav, de skal leve op til for at få tilladelsen, kan ses her.

Californien er dog ikke den først til at tillade test med biler uden sikkerhedschauffør bag rattet. Nabostaten Arizona har allerede lignende regler. Der er Googles selvkørende bildivision, Waymo, i fuld sving med at teste førerløse biler uden sikkerhedschauffør på offentlig vej.

Waymo forventer at introducere en ægte robot-taxa-service i løbet af 2018 i området omkring byen Phoenix.

General Motors er også rigtig langt fremme. Firmaet forventer at være klar med en lignende taxa-service i 2019 - dog med den store forskel, at den skal operere i San Franciscos tæt trafikerede gader.

Facebook
Twitter