Chatbot sparer bilister for 160.000 parkeringsbøder

Robot-advokaten Do Not Pay har med stor succes hjulpet bilister i Storbritannien og New York til at appellere parkeringsbøder.

Kunstig intelligens kan hjælpe til at skrive en overbevisende klage, hvis man uretmæssigt har fået en parkeringsbøde. (© Scanpix)

Både Facebook og Microsoft har snakket varmt om chatbots, som groft fortalt er kunstig intelligens, du kan kommunikere med. Men indtil videre er det de færreste chatbots, der har vist deres værd.

En markant undtagelse er servicen Do Not Pay, som stifter Joshua Browder selv kalder for en robot-advokat.

Den 19-årige brite og Stanford-studerende udviklede den juridiske chatbot for at hjælpe folk, der har fået en parkeringsbøde, til at appellere bøden, hvis der altså er en god grund til det.

Sparer bilister for 27 millioner kroner

Og det har der i allerhøjeste grad været.

Ifølge Browder selv har 160.000 ud af 225.000 indsigelser, indsendt ved hjælp af Do Not Pay, resulteret i, at myndighederne har trukket bøden tilbage.

Står den unge guts ord til troende, har servicen sparet bilister for bøder på sammenlagt 4 millioner dollars (godt 27 millioner kroner) i sin 21 måneder lange levetid.

Kan formulere sig juridisk korrekt

Selvom det næsten lyder for godt til at være sandt, så giver det rigtig god mening, hvorfor chatbotten virker.

Den stiller dig helt simple spørgsmål, om hvorfor du har fået bøden, og hvorfor du ikke mener, du skulle have haft den.

Ud fra dine svar vurderer chatbotten (baseret på lovgivning og tidligere kendelser), om der er grundlag for at klage.

Hvis svaret er ja, udfylder man sit navn og navnet på gaden, hvor man fik bøden. Herefter skriver chatbotten din appel for dig, som så blot skal sendes til de relevante myndigheder.

Servicen virker dog indtil videre kun i Storbritannien og New York.

Sådan fungerer Do Not Pay

Do Not Pay er utrolig simpel, både i sin opbygning og i brug.

I en fiktiv test af servicen angav vi, at skiltningen på en gade i London var uklar, hvilket resulterede i at chatbotten mente, at der var god grund til at klage.

(© Skæmbillede fra DoNotPay)

Få klik senere, var klagen skrevet færdig - af chatbotten.

Argumentet for, hvorfor bøden bør annulleres, er baseret på ordlyden af den relevante britiske lovgivning for, hvordan der skal skiltes på gaderne (Schedule 6 of Traffic Signs Regulations 1994).

Derudover henvises der i klagen til en tidligere sag, som har dannet præcedens, hvor en bøde netop blev annulleret på grund af mangelfuld skiltning.

Alt i alt tog det under to minutter at skrive en klage, der er langt stærkere og mere juridisk velfunderet, end noget vi selv havde været i stand til at formulere.

Do Not Pay anbefaler, at man også vedhæfter et billede af situationen, men selv uden kan det lade sig gøre at få medhold - vel at mærke hvis der i virkeligheden er tale om en fejlagtig skiltning.

Flyforsinkelser er det næste

Do Not Pay har dog ikke tænkt sig at stoppe ved parkeringsbøder.

Sortimentet er allerede udvidet, så man også kan søge erstatning, hvis ens fly er forsinket.

På en (til lejligheden opfundet) flyrejse fra Barcelona til København, mente Do Not Pay, at vi var berettiget til en erstatning på 280 britiske pund, fordi den fiktive rejse var mellem 3 og 4 timer forsinket. Denne gang i henhold til EU regulativ 261/2004.

(© Skærmbillede fra DoNotPay)

Fremgangsmåden er altså fuldstændig den samme.

Chatbotten kombinerer dens indsigt i lovgivningen, indenfor et klart afgrænset område, med problemer almindelige mennesker ofte oplever, hvor der kan være brug for juridisk assistance.

Er der hold i sagen, skriver den klagen for dig, som du så blot skal sende afsted.

Vil hjælpe HIV-smittede

Joshua Browders seneste tiltag er bygget på samme formel, dog uden at der er et økonomisk incitament.

Her vil han hjælpe HIV-smittede til nemmere at forstå deres rettigheder, igen baseret på kommunikation med den unge brites kunstige intelligens.

Netop det at teknologien bruges til at hjælpe folk er vigtig for Browder. Til mediet Venture Beat forklarer han sine tanker om kunstig intelligens og chatbots:

- Der gemmer sig en guldmine af muligheder, fordi så mange services og så meget information kan automatiseres. Brugen af kunstig intelligens og bots er en perfekt måde at gøre det på, siger Browder inden han (med klar henvisning til Facebook) sender en verbal lussing afsted.

- Det er skuffende at teknologien i øjeblikket hovedsaligt bliver brugt til onlinesalg af blomster og pizza.