Chatbotterne kommer: Her er 6 ting du skal vide

​Du kender måske Apples assistent Siri? 'Hun' er kun begyndelsen til en fremtid, hvor bots, taleassistenter og kunstig intelligens vil hjælpe os i vores hverdag.

Hvis teknologiselskaberne ser klart i krystalkuglen, vil du inden længe kommunikere med en digital assistent langt oftere, end du gør i dag. (Foto: Julia Tim © Scanpix)

Hvis du ikke har hørt ordet ‘chatbot’ før, så kommer du nok snart til det.

For antallet af chatbots er stærkt stigende, og det er de allerstørste firmaer, som går all in på teknologien.

Her er fem ting, du skal vide om chatbots:

1. Hvad er en chatbot?

En chatbot er et computerprogram, du kan kommunikere med via lyd eller tekst.

Chatbottens formål er typisk at hjælpe brugeren med et bestemt gøremål. Det kan fx være at købe et produkt, svare på et spørgsmål, eller finde en bestemt type information.

Et eksempel af ældre dato, du måske allerede er stødt på, er IKEAs (nu hedengangne) chatassistent Anna, der kunne hjælpe dig med at finde de møbler, du var på jagt efter.

I mere moderne klæder findes de i endnu flere varianter. Lige fra de kunstigt intelligente taleassistenter Siri (Apple), Alexa (Amazon), Cortana (Microsoft) og ‘OK Google’, til dedikerede chatbot-apps som fx nyhedsappen Quartz, der er knap så intelligent.

Særligt i besked-apps er bots for alvor ved at gøre deres entré. Det gælder både i Facebook Messenger, Kik, WeChat og Telegram, men også på den populære kommunikationsplatform til virksomheder, Slack.

Fælles for disse er, at bots tilføjer funktionalitet direkte inde i besked-appen, så du slipper for at skifte til en anden app. Et eksempel er, at du i USA kan bestille en Uber-bil uden at forlade Facebooks Messenger.

2. De største firmaer går all in

Første halvår af 2016 er nu overstået, og alle de store teknologifirmaer har præsenteret deres visioner for fremtiden.

En ting som var på dagsorden hos både Facebook, Microsoft og Google var, at de ser chatbots som en central måde at interagere med computere på.

Microsoft forestiller sig, at vi i fremtidige Skype-samtaler vil have vores personlige bot med på sidelinien, der proaktivt hjælper med ting som at oprette kalenderaftaler eller booke hotelværelser i fællesskab med hotellets bot.

Facebook har lanceret Messenger Platform, som skal gøre det nemt for andre at bygge chatbots direkte ind i Messenger.

Google lancerede i maj Google Assistant, som de selv beskriver som “en bot vi ønsker, du har en løbende samtale med, som skal hjælpe dig til at få ting gjort i den virkelige verden”.

Fx at bestille biografbilletter blot ved at tale til sin telefon, som det kan ses i videoen nedenfor.

Og skulle man være i tvivl, om hvorvidt det der med stemmestyring nogensinde bliver til noget, så fortalte Google, at 20 procent af søgningerne i Googles mobil-app på Android i USA bliver foretaget med stemmen.

3. Botterne har stadigvæk brug for støttepædagog

Chatbots kan meget groft sagt deles op i to kategorier. De dumme og de kunstigt intelligente.

Mange af de chatbots der kommer på markedet nu er særdeles begrænsede i, hvad de kan forstå. Nogen har sågar kaldt dem “et søgefelt klædt i en beskedapp-kjole”, fordi de ikke rigtig kan andet end at svare på “Hvordan bliver vejret i Kastrup?”.

Andre “dumme” chatbots har sat klare begrænsninger op, ved kun at give brugeren et bestemt antal muligheder at vælge imellem.

Selv de mere intelligente bots vil stadigvæk have brug for en støttepædagog lidt endnu. Fx har Facebooks kunstige intelligens (Facebook M), indtil videre mennesker til at overvåge kommunikationen og hjælpe til, når computeren må give fortabt.

Resultaterne bliver så føjet til M’s kunstige intelligens, så bots efterfølgende bedre kan klare sig på egen hånd.

4. Tale, AI og bots vil (måske) erstatte apps

I takt med at teknologien udvikles vil kunstig intelligens blive et grundelement i de chatbots, du vil møde i fremtiden.

Evnen til at forstå naturligt sprog (i modsætning til få udvalgte sætninger) er det, der skal gøre det naturligt og nemt at bruge en chatbot, og som med tiden er tiltænkt at udkonkurrere funktioner som fx basal kundeservice.

Et bud på hvor fremtidens kloge assistenter bevæger sig hen er ‘Viv’, som er udviklet af folkene der skabte - og efterfølgende solgte - Siri til Apple.

http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/siris-afloeser-vil-erstatte-apps

Da Viv i foråret for første gang blev live-demonstreret, var det et meget håndgribeligt - og imponerende - eksempel, hvor langt kunstig intelligens er nået.

Computeren svarede på særdeles komplicerede spørgsmål, hvor den i realtid adskilte de centrale dele af en sætning, og på baggrund af det skrev et stykke kode, som til slut resulterede i et korrekt svar.

Andre eksempler på Vivs formåen var (igen) relateret til onlinekøb og bestillinger, hvor både booking af et hotelværelse, overførsel penge og køb af en blomsterbuket, blev sendt afsted kun ved hjælp af stemmen.

Firmaet bag Viv forestiller sig en fremtid, hvor bots vil erstatte apps, og man blot fortæller sin telefon, hvad man vil - og så sker det.

Og det er de ikke ene om. Microsofts direktør Satya Nadella sagde ved selskabets Build-event i marts,at “menneskeligt sprog er den nye brugerflade. Bots er de nye apps, og digitale assistenter er meta-apps”.

5. De færreste bots kan tale dansk - endnu

Indtil videre er det temmelig småt med bots der snakker dansk. Men de er der.

Af de digitale assistenter, er det kun Apples Siri der for alvor forstår dansk, og som har evnen til at tale dansk tilbage til dig. Googles ‘OK Google’ forstår en del dansk, men snakker ikke vores sprog endnu.

Af mere rendyrkede chatbots har fx akutbolig.dk lavet en lille bot til Facebook Messenger, der gør det muligt at finde en bolig.

Akutboligs bot, er et ganske glimrende eksempel på hvor begrænset funktionerne i mange chatbots er netop nu.

Du kan skrive København og får så svaret “Jeg har fundet 610 lejemål i København. Hvor meget har du mulighed for at betale i husleje?”

Så svarer du 5.000, og boten svarer så “Jeg har fundet 80 lejemål til højst 5.000 kr i husleje. Hvor mange værelser ønsker du?”.

Jeg svarede 3 og fik (højst overraskende) et match.

Det botten gør er altså blot at filtrere i en database, ved hjælp af skrift, hvor helt simple ting som tal og byer er det eneste botten forstår.

6. Hvor galt kan det gå?

Det virker jo alt sammen ret tilforladeligt.

Men hvor galt det kan gå, når man slipper en kunstigt intelligent chatbot løs på nettet, måtte Microsoft sande tidligere på året.

Tay, som Microsoft har kaldt deres Twitter-chatbot, blev sluppet løs på det sociale medie, hvor den skulle lære at konversere med unge mennesker.

Det endte som en ren katastrofe.

Twitter-folket begyndte at bombardere den kunstige intelligens med en række stærkt provokerende ytringer, som fik Tay til at indtage holdninger, Microsoft ikke kunne stå inde for.

Tay sprang blandt andet ud som holocaustbenægter, Donald Trump-fan og konspiratorisk fortaler for, at det var George W. Bush, der stod bag angrebet mod World Trade Center i 2001, inden Microsoft lukkede Twitterprofilen.

Microsoft måtte efterfølgende udsende en pressemeddelelse, hvor de undskyldte mange gange for, “at Tay tweetede vildt upassende og forkastelige ord og billeder”.

De bliver en del af din hverdag

En ting er dog (næsten) helt sikker.

Bots og kunstigt intelligente assistenter bliver en del af din hverdag inden længe.

Hvordan de kommer til at blive integreret i din telefon og hvilken indflydelse de får på din hverdag, må vi vente at se.

Måske vil din Facebook-bot helt automatisk sige “Tillykke med fødselsdagen” til din bedste ven, og din bedste vens bot kan så svare “Tak skal du have :-)”… Så er den ged barberet.

Facebook
Twitter