Crowdfunding er blevet en milliard-forretning

En milliard dollars er nu samlet ind på den største crowdfundingportal, Kickstarter.

Crowdfunding har vind i sejlene. 1 milliard dollar er der nu blevet samlet ind til kreative projekter og produkter via den største crowdfunding-portal Kickstarter. Grafen viser væksten hos Kickstarter over de seneste fem år. (© Kickstarter)

Du har en god idé, men hvem skal finansiere den? Det skal folket.

Nogenlunde således kan man beskrive tanken bag crowdfunding, som på dansk måske bedst kan kaldes folkefinansiering.

Den største portal for crowdfunding hedder Kickstarter, og den har netop rundet et skarpt hjørne. En milliard dollar er nu blevet samlet ind til en lang række projekter og produkter siden de lancerede for fem år siden.

Onsdag er den bedste dag at samle penge ind

For at fejre sig selv har Kickstarter lavet en række mere og mindre brugbare statistikker over hvordan den ene milliard dollar er blevet samlet ind.

Kickstarter gik i luften i april 2009, men halvdelen af pengene er kommet i kassen i løbet af det seneste år. Som det også fremgår af grafen øverst i artiklen, er det altså et marked i stor vækst.

Den ene milliard dollar er doneret af samlet 5,7 millioner mennesker, hvilket vil sige at hver person i gennemsnit har brugt 175 dollars - godt 1000 kroner - på at støtte de kreative projekter.

Og så er onsdag den ugedag, der kommer flest penge i kassen, uden at Kickstarter dog specificerer årsagen til fænomenet.

Danskere har også succes med crowdfunding

Det produkt der har samlet flest penge ind ved hjælp af crowdfunding, er smart-uret Pebble. Over 10 millioner dollars lykkedes det folkene bag at samle ind fra ialt godt 69.000 personer.

Men der er også flere gode danske eksempler på hvad crowdfunding kan.

Netop nu er danske Nikolaj Hviid's tyske firma Bragi ved at komme helt op i superligaen over projekter med flest indsamlede penge.

The Dash, som er en smart-høretelefon, har indsamlet over 2,5 millioner dollars - 13, 5 millioner kroner - og der er stadig 27 dage tilbage af indsamlingen.

En anden dansk crowdfunding-succes er Airtame. De seks unge gutter fik ved folkets hjælp finansieret deres produkt, som kan sende lyd og billede trådløst fra computere til tv og projektorer.

På crowdfundingplatformen Indiegogo - som er Kickstarters største konkurrent - havde de sat 160.000 dollars som deres minimumsmål, men allerede 12 dage inde i indsamlingen nåede de målet, og endte med at samle over 1,25 millioner dollar sammen - godt 7 millioner kroner.

Samtidig modtog Airtame det velansete teknologi-medie Engadgets pris som bedste startup-produkt på verdens største teknologimesse CES i januar i år, så crowdfunding er også en særdeles effektiv markedsføringsmaskine.

Crowdfunding bliver endnu større

Da DRs teknologipriser blev uddelt i So ein Ding Awards 2013, blev crowdfunding fremhævet som noget af det vi skal holde endnu mere øje med i 2014.

Ifølge et af jurymedlemmerne, Tine Thygesen, der selv er iværksætter og direktør for firmaet Everplaces, så har crowdfunding gjort op med, hvem det er der bestemmer om dit produkt er værd at støtte.

- Lige pludselig er der ikke fem investorer du skal ud at overbevise, men fem millioner mennesker der potentielt kan hjælpe dig, sagde Tine Thygesen om hvorfor crowdfunding vil vokse endnu mere i fremtiden.

Men det handler ikke kun om nemmere adgang til finansiering. Ifølge et andet af jurymedlemmerne, Louise Opprud Jakobsen, så er crowdfunding allerede med til fundamentalt at rokke ved, hvordan nye produkter bliver sat i verden.

- Udbud og efterspørgsel er blevet byttet rundt. Det er ikke længere virksomhederne der bestemmer hvilke produkter vi skal have. Det er rent faktisk efterspørgslen der bestemmer, hvad der bliver lanceret i markedet, forklarer Opprud Jakobsen.

Facebook
Twitter