Dansk e-læring har succes i USA

Dansk firma hjælper amerikanske elever med at score bedre karakterer.

Den danske virksomhed Area9 har succes med sine digitale læringssystemer, der kan tilpasse sig den enkelte studerendes behov. (Foto: Andres Rodriguez © Scanpix / Iris)

Dansk firma hjælper amerikanske elever med at score bedre karakterer.

Det danske e-lærings firma Area9 beskæftiger sig med adaptiv læring - og det er en succes i USA. - Personlig indlæring er vores hellige gral, udtaler adm. direktør og medstifter af Area9, Ulrik Juul Christensen i en pressemeddelelse, der er udsendt i forbindelse med det amerikanske undervisningsforlag McGraw-Hills køb af en femtedel af aktierne i firmaet.

Det er den foreløbige kulmination af et mere end fem år langt og stadig tættere samarbejde, der har ført til, at McGraw-Hill i dag er førende inden for såkaldt ”adaptiv læring”.

Software tilpasser sig den enkelte elev

- Det nye er ikke længere, at man kan tilegne sig viden på sin laptop, sin smartphone eller en tablet, siger Ulrik Juul Christensen.

- Det er langt mere epokegørende, at vores produkter i dag er i stand til at tilpasse sig den enkeltes styrker og svagheder og dermed gøre indlæringen mere effektiv. Samtidig gør de mange besvarelser fra studerende hele tiden systemerne klogere og dermed endnu bedre til at tilpasse sig den enkelte studerende.

Area9 har kombineret adaptiv teknologi med traditionerne fra den redaktionelle know how, hvilket betyder, at 500 redaktører og 2000 forfattere løbende fodrer læringssystemerne. Produkterne LearnSmart og Smartbook præsenterer ikke alene de studerende for viden i traditionel forstand. Den adaptive ”e-bog” tilpasser sig løbende den enkelte studerendes behov og færdigheder.

McGraw-Hills adaptive løsninger har allerede flere brugere end samtlige konkurrenter tilsammen på det amerikanske marked. Der er over en million unikke brugere, og McGraw-Hills adaptive lærings-løsninger har allerede håndteret over en milliard interaktioner.

Færre dumper når de bruger dansk software

Systemet gør det muligt for både den enkelte elev og læreren hele tiden at følge med i, hvor de ligger i forhold til gennemsnittet, så de kan planlægge, hvor meget de skal nå at læse op på, for at score en bedre karakter. En undersøgelse af næsten 700 studerende fra seks undervisningsinstitutioner i USA, som McGraw-Hill har fået lavet af deres LearnSmart™ teknologi, viser at cirka 25 procent flere elever scorer én karakter højere i den høje ende af karakterskalaen, når de bruger LearnSmart systemet.

- Men det vigtigste er, at vi har flyttet dumpeprocenten fra 25 procent til 13 procent, siger direktør i Area9 Ulrik Juul-Christensen.

Og det er vigtigt i det amerikanske uddannelsessystem, hvor et ekstra semester kan slå bunden ud af de socialt dårligst stillede elever.

- Vi er overbeviste om, at den person-tilpassede oplevelse, som vi leverer ved hjælp af vores adaptive teknologi er en nøgleingrediens, hvis de studerende skal opnå større succes, siger Brian Kibby, direktør i McGraw-Hill Education.

- Gennem vores investering i Area9 får vi mulighed for at arbejde videre med den dybt integrerede undervisnings- og læringsproces, som vi forudser vil spille en helt central rolle i fremtidens uddannelsesunivers.

Facebook
Twitter