Dansk firma leverer billigt solcelle-internet til Afrika

Internet til landsbyer i Afrika uden elforsyning, har vist sig bæredygtigt og populært. Det skal skabe bedre uddannelse, bedre sundhed og økonomisk vækst i yderområderne i ulandene.

Danske BlueTown har lavet en løsning der kan bringe internettet til fjerne egen uden strøm. (© BlueTown)

Et dansk firma er ved at gøre, hvad både Google og Facebook har store planer om, nemlig at udrulle internet i områder, hvor internettet i dag ikke når ud.

Og løsningen, som firmaet BlueTown har udviklet, kan endda fungere i områder, hvor der ikke er noget strøm, for den er drevet af solceller og genopladelige batterier.

Det fortæller Kim Høgskilde, som er Business Development Manager hos BlueTown, til DR Viden.

Firmaet har netop afsluttet det første pilotprojekt i to landsbyer i Tanzania, som har kørt siden april, og det har ifølge Høgskilde været en stor succes.

- De lokale brugere er superglade for systemet, siger han.

Sådan fungerer løsningen

Projektet er blevet til ved en kombination af udviklingsmidler fra Danida, en lokal investor og BlueTowns egne penge.

Brugerne i landsbyerne har haft gratis adgang til nettet, og der er også blevet udleveret en række smartphones, men tanken er, at den videre udrulning af projektet skal foregå på almindelige forretningsvilkår.

BlueTowns løsning består af en 20 meter høj mast, med en parabol på toppen. Parabolen kommunikerer med en anden parabol, som er placeret ved et internetknudepunkt, hvor der findes kobber eller lyslederkabel i jorden.

Parabolen kan skyde signalet op til 20 kilometer, men hvis der er længere end 20 kilometer til den nærmeste kablede infrastruktur, så kan det lade sig gøre at sætte systemet op i kæder, så man sætter en ny parabol op, der så kan skyde signalet yderligere 20 kilometer væk.

Selve internettet kommer fra lokale teleselskaber, som BlueTown har indgået partnerskaber med.

Solceller driver masten (© BlueTown)

Wi-Fi i en radius på 2,5 kilometer

Løsningen kører som nævnt på solceller, og genopladelige batterier, og basen i landsbyen kan, udover at levere internet, også bruges til at oplade beboernes smartphones med.

Selve Wi-Fi-signalet bliver sendt ud i en radius på 2,5 kilometer fra hvor masten står. Hastigheden på de nuværende løsninger er omkring 4Mbit, og 500 brugere kan være på netværket samtidigt.

- Det kan nemt skaleres op, hvis hastigheden i den lokale infrastruktrur tillader det. Helt op til 150 Mbit og flere tusinde brugere kan systemet trække, og det kan opgraderes direkte fra København, forklarer Høgskilde.

Men en skalering vil naturligvis også gøre løsningen dyrere, og det er netop for at holde prisen helt i bund, at den nuværende løsning er designet, som den er.

Internettet udvikler ulandene

At en onlineforbindelse kan gøre en stor forskel, er Kim Høgskilde slet ikke i tvivl om.

- Det handler om at skabe bedre uddannelse, bedre sundhed og økonomisk vækst og dermed en højere levestandard, siger han.

Her har de to pilotforsøg allerede vist sit værd.

- I uddannelsessektoren, hvor man har svært ved at få adgang til nye undervisningsmaterialer, kan de nu få det.

- I sundhedssektoren, kan læger i landsbyen bruge nettet til videokonference med læger på hospitaler i de store byer, og de kan nemt finde videoer om forebyggelse indenfor sundhed, forklarer Høgskilde.

Men også indenfor landbrug, som er den væsentligste aktivitet på landet, kommer de nye muligheder tanzanianerne tilgode.

- Farmere kan få hjælp til at dyrke jorden mere effektivt, og de kan søge og udveksle information med hensyn til bedre at kunne prissætte og afsætte produkter, siger Kim Høgskilde.

Billigt at rulle ud og billigt at bruge

En af de store fordele ved BlueTowns løsning er, at den er billig, da de gør brug af simple standardkomponenter, og fordi den ikke har behov for et elektricitets-net.

Det betyder, ifølge Høgskilde, at prisen for udrulning til en landsby blot er 10 procent af hvad en traditionel 3G eller 4G mobildataløsning ville koste.

For brugerne er der også den fordel, at de med en Wi-Fi forbindelse slet ikke behøver at have et simkort i telefonen. De kommer derfor hverken til at betale for dataforbrug eller taleopkald, da de kan ringe med løsninger som Skype, Google Hangout eller Viber.

Ifølge Høgskilde har nogle afrikanere allerede telefoner, der kan gå på Wi-Fi, men der er stadig et stort behov for rigtig billige telefoner og computere, der kan give endnu flere muligheden for at komme online.

Parate til at rulle løsningen ud

De to første master er nu blevet finjusteret over en periode på seks måneder og har vist at de virker. Derfor er BlueTown nu klar til at rulle systemet ud andre steder i Afrika. Og det er her, at løsningen for alvor skal stå sin prøve.

Der findes dog ikke nogen entydig forretningsmodel, da de afrikanske lande og regioner fungerer meget forskelligt. BlueTown har også, ligesom alle andre nyetablerede firmaer, brug for investorer, for at kunne rulle deres ide ud i den målestok, som de gerne vil.

Samtidig skal en række nye lokale partnerskaber indgås, hvis det skal lade sig gøre.

Sigter efter 100 millioner brugere

Men ambitionerne fejler ikke noget. Indenfor 5 år satser BlueTown på at 100 millioner brugere, bruger deres løsning.

Selve opsætningen af masterne skal også kunne foregå lynhurtigt.

- Vi sigter mod at et team bestående af 3-4 personer skal kunne sætte en by op på en dag, og at et team skal kunne sætte 200 landsbyer op om året, siger Høgskilde.

Men han er klar over, at det kommer til at tage tid at bygge konceptet fra pilotstadiet, videre til en større udrulning, og endeligt til en massiv udrulning.

Kæmpe uforløst potentiale

Men det er ikke bare i Afrika, at der er mange folk der ikke har internet. Også i Indien og Kina ser BlueTown store muligheder.

Det er der andre firmaer, der også gør. Google er i gang med et projekt med en flåde af luftballoner, der skal bringe internettet til fjerne egne. Facebook har købt et firma, der laver ubemandede letvægtsdroner, også med henblik på at kunne levere internet over alt.

Ingen af disse projekter er tilnærmelsesvis færdige, men Høgskilde ser det kun som en fordel, hvis det lykkes tech-giganterne at skabe flyvende internet.

Der skal stadigvæk være en infrastruktur på jorden, der kan forbindes til internettet i luften, og det er det vi kan levere, siger han.

Ingen reel konkurrence

Faktisk er der ifølge Høgskilde forbløffende lidt konkurrence på markedet.

- Uanset hvem vi taler med i Afrika, Kina eller Indien, siger de, at det er fantastisk, og at de ikke har set det før.

Han kender heller ikke selv til andre firmaer, der laver præcist det samme, men mulighederne er ifølge Høgskilde så store, at der nemt er plads til flere på markedet, hvis man på sigt skal kunne komme ud til de 3-4 milliarder, der i dag ikke har noget internet.

Store økonomiske interesser i at udvikle ulandene

Selvom at det måske ikke er nemt at få øje på, at man skal kunne tjene penge på at levere internet til landsbyer i ulandene, så er det ikke sådan Høgskilde oplever det.

- Potentialet er monster stort. Både økonomisk og udviklingsmæssigt, siger han.

Han henviser til undersøgelser fra Verdensbanken, der påpeger, at adgang til kommunikation er det centrale omdrejningspunkt for at skabe vækst i øde områder. Hvis kommunikationen ikke er på plads, så udvikles andre dele af infrastrukturen heller ikke.

Og der bliver allerede foretaget store investeringer i Afrika, blandt andet af kineserne ud fra devisen ”får de flere penge, får vi flere penge”.

Ifølge Høgskilde er Kina både interesseret i at finde et nyt marked, som de kan afsætte kinesiske varer på, og muligvis også et sted at rykke produktionen til, når det bliver for dyrt at producere i Kina.

Så der er altså mange forskellige parter, der kan have store interesser i at få løsninger som BlueTowns til at lykkes. Og kigger man mod Silicon Valley, så er det nok heller ikke nogen tilfældighed, at både Google og Facebook har kastet sig over den samme idé.

BlueTowns løsning kan ses og afprøves på kulturnatten i København hos Dansk Industri.

Facebook
Twitter