Dansk Industri om Teslas nye ellastbil: Det er ikke bare en fremtidsdrøm

Elbilproducenten Tesla løftede i dag sløret for sin første elektriske lastbil.

Den ligner mere en blanding af et hurtigtog og batmobilen, end hvad den egentlig er – nemlig en lastbil.

Den amerikanske elbilproducent Teslas nye lastbil, der har fået navnet ’Semi’, skal tage kampen op mod de konventionelle diesellastbiler, der kører på vejene i dag.

Når de først er kommet på det almindelige vejnet, så begynder de hurtigt at vinde indpas på markedet

Michael Svane, branchedirektør, Dansk Industri

Og en fremtid med ellastbiler på de danske veje, der også er selvkørende, er måske ikke så langt væk, som man måske skulle gå og tro.

Det fortæller Michael Svane, der er ansvarlig for transport og infrastruktur hos Dansk Industri.

- Man skal ikke regne med at se det de næste par måneder, men ser man tre til fem år ud i fremtiden, så er jeg sikker på, vi vil se de første selvkørende lastbiler og infrastruktur indrettet til dem i Europa, Michael Svane.

Det er dog ikke ensbetydende med, at det bliver Teslas lastbiler, vi kommer til at overhale på vejene, men de indvarsler en hurtig omstigning og kan have det, som Michael Svane beskriver som en ketchup-effekt.

- Når de først er kommet på det almindelige vejnet, så begynder de hurtigt at vinde indpas på markedet, vurderer branchedirektøren.

Ifølge Tesla begynder man at producere ellastbilerne i 2019.

Sådan ser førerhuset ud i Teslas 'Semi'-lastbil. (Foto: handout © Scanpix)

Løsning på flere udfordringer

Den karismatiske grundlægger af Tesla, Elon Musk, var selvfølgeligt hovedperson under præsentationen af Teslas store ellastbil.

Her hoppede han ud af førerhuset, og efter højlydte klapsalver begyndte han at opremse fakta om ’Semi’.

Ifølge Tesla kan lastbilen klare 0-100 kilometer i timen på fem sekunder, og hvis den fuld lastet med 32 ton, gør den det på 20 sekunder.

Teslas grundlægger, Elon Musk, under den store præsentation. (Foto: ALEXANDRIA SAGE © Scanpix)

Derudover kan ’Semi’ køre omkring 800 kilometer med maksimal vægt på en enkelt opladning. Og begge ting er vigtige, når det kommer til transportbranchen, fortæller Michael Svane.

De kan kort sagt skabe en stabil leverance, der også vil være med til at flytte noget af godstransporten fra tog til lastbiler, vurderer han.

- Det betyder meget på et tidspunkt, hvor store dele af godset, der skal flyttes, er tidsfølsomt. Det vil sige, der er skrappe krav til, hvornår man er fremme.

Mangel på chauffører

Hvis udfordringen går som Michael Svane forventer, og der kommer selvkørende lastbiler på markedet, vil man også kunne løse en af de helt store udfordringer for transportbranchen i Danmark og Europa.

- Vi står til at miste en mange chauffører på grund af alder. I Tyskland mangler man 45.000 chauffører, og det billede vil man se i det meste af Europa, siger Michael Svane.

I Tyskland har man allerede indrettet de første vejrtrækninger til selvkørende lastbiler. Så snart de første transportvirksomheder konstaterer, at der er muligheder på området, så vil man se en hurtigt stigende efterspørgsel, mener Michael Svane.

- Og de nye lastbiler vil formentlig vise sig at være overlegne i forhold til den konventionelle transport, vi har.

Skal have styr på forsyningen

Hvis Teslas ellastbiler skal blive en succes, handler det ikke kun om, hvor hurtigt og langt de kan køre, men også om hvor hurtigt, de kan lades op, siger Michael Svane.

- Vi har ikke råd til at have lastbiler stående i mange timer, mens de lader op.

Hvis man skal stole på Elon Musk, bliver det dog ikke et problem. Ifølge grundlæggeren kan den største af Teslas lastbiler køre omkring 650 kilometer på 30 minutters opladning.

- Det, jeg har set fra Tesla, virker både overbevisende. Det virker ikke som en fremtidsdrøm. Men inden for rækkevidde. siger Michael Svane.

Under præsentationen af ellastbilen havde Elon Musk noget af et es i ærmet - eller rettere i lastrummet. Mod slutningen af præsentationen rullede en ildrød sportsvogn ud af ellastbilen.

Den elektriske sportsvogn hedder 'Roadster', og ifølge Elon Musk bliver den verdens hurtigste masseproducere bil. Den nye Roadster kan således accelerere fra 0 til 60 mil i timen (knap 97 kilometer i timen) på 1,9 sekunder.

Elon Musk foran det, der ifølge Tesla bliver verdens hurtigste masseproducerede bil. (Foto: TESLA HANDOUT © Scanpix)