Dansk startup går efter millionen

Virksomheden Airtame har bygget startkapitalen på crowdfunding og kan starte med seks gange så højt et beløb, som de bad om.

Airtame's direktør, Jonas Gyalokay, viser hvordan Airtame fungerer. Billedet fra hans computer bliver vist trådløst oppe på tv-skærmen. (Foto: Airtame © Airtame)

Som så mange andre gode ideer, startede historien om virksomheden Airtame i soveværelset. Her stod den nu 24-årige Atilla Sükösds kraftige stationære spilmaskine, som han gerne ville kunne betjene fra sin lette netbook inde i stuen.

Sammen med den nu 23-årige Jonas Gyalokay startede han virksomheden bag den lille dongle, der kan løse netop det problem.

Startede 2014 som årets startup virksomhed

To år senere, er den lille virksomhed hjemvendt fra gadget-messen CES i Las Vegas, hvor de er kåret som årets startup virksomhed.

Airtime har finansieret sin startkapital via donationsbaseret crowdfunding på sitet Indiegogo.com og iværksætternes mål om at skrabe 160.000 dollars (svarende til ca. 900.000 kr.) sammen, blev nået på kun 12 dage.

I skrivende stund er virksomheden oppe på 916. 788 dollars eller 573 % af deres oprindelige mål.

Det giver virksomheden en række muligheder, de aldrig havde drømt om fra start.

Ekstra kapital kommer Android og IOS brugere til gode

- Vi har nu mulighed for at tilføje nogle flere ting til den, fordi vi har rejst flere penge til den, end vi skulle bruge, siger Jonas Gyalokay til Harddisken på P1.

Blandt andet satser Airtame på, at de ekstra penge også kan komme ejere af smartphones og tablets til gode, på såvel Android- som IOS-platforme.

- Vi skal lave nogle smarte tricks, fordi producenterne ikke giver os lov til at tilgå de her skærme teknisk, forklarer han.

Flere fordele med donations baseret crowdfunding

Den lille virksomhed har allerede modtaget alle pengene, men har ikke tid til at hvile på laurbærrene. Allerede i maj skal de 8.000 forudbestilte Airtame dongles leveres til deres "funders", fortæller Jonas Gyalokay.

- Vi sender en mand til Kina med en tandbørste og så kommer han hjem, når han har 8.000 enheder med, smiler Jonas Gyalokay, der ser flere fordele ved donationsbaseret crowdfunding.

- Du kan få valideret din ide socialt, få en masse feedback ind i din udviklingsproces og dermed lave et mere rigtigt produkt til dine kunder fra starten, forklarer han og fortsætter:

- Du kan markedsføre dit produkt og samtidig sikre ophavsretten til produktet i en tidligere fase end man ellers ville kunne gøre.

Airtames crowdfunding periode lukker mandag 20. januar 2014 og den 23-årige direktør håber at kunne ramme dollar-millionen inden da.

Airtames to stiftere Jonas Gyalokay og Atilla Sükösd, samt deres PR medarbejder James Digby til højre. (Foto: Henrik Føhns © DR)
Facebook
Twitter