Dansk virksomhed afslører millionsvindel med netannoncer

Ukendte bagmænd har svindlet store amerikanske hjemmesider for millioner af dollars

Salg af annoncer på nettet foregår i dag automatisk på såkaldte annoncebørser. Men børserne kan narres til at sælge falske annoncer for bagmænd, der kan tjene millioner af dollars. (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Ingen ved, hvem de er. Men bagmændene har tjent millioner af kroner på den omfattende svindel, hvor de solgte falske annoncer på nettet.

Det er en af de største sager af sin art, der nogensinde er blevet afsløret. Og det er det danske tech-firma Adform, der har afsløret bedrageriet, hvor der hver dag blev solgt falske web-annoncer for millioner af dollars.

Gennem en større efterforskning har AdForm afdækket et system, hvor man forfalskede trafik på hjemmesider, for at svindle annoncører.

Snyder automatisk salg

Annoncerne er det økonomiske hjerteblod, der får internettet til at leve. Uanset om de er i siden, i toppen eller lige inden en video, så ligger der altid en handel på en annoncebørs bag annoncen og dens placering.

Børsen sørger for, at pladsen på en given hjemmeside bliver solgt til den højest mulige pris, og at annoncøren samtidig får den bedste mulig placering til prisen. Den proces er i dag komplet automatiseret af computere i store datacentre.

- Indtil for 4-5 år siden blev alle annoncesalg godkendt manuelt og indsat i alle systemer. Men nu sker salget i realtid på annoncebørser. Det har gjort tingene meget nemmere. Nu skal man ikke sidde og tage stilling til hvert enkelt annoncesalg, siger Jakob Bak, teknisk chef ved AdForm.

Børs solgte robots falske annoncer

Hvis en hjemmeside er tilstrækkeligt populær, så kan den sælge annoncepladsen for en højere pris - og den tjener yderligere penge, når der er mange som ser og klikker på annoncerne. Og det er den proces, som svindlen udnyttede.

- Desværre gør automatiseringen det også muligt at snyde, hvis annoncebørserne ikke kontrollerer, hvad de sælger. Man kan snyde dem til at sælge falsk annonceplads og falske annoncevisninger, siger Jakob Bak.

Svindelsystemet, der har fået navnet HyphBot, udgav sig for at være prominente hjemmesider og forfalskede en masse unikke besøgende. Botten bad annoncebørserne om at få solgt annoncer til de besøg og høstede indtjeningen ved salget af dem. Men annoncerne blev aldrig vist til mennesker, skriver Adform i en rapport.

- Sammenlign det med, at din computer står tændt med pauseskærm på. Hvis den så står og viser en masse annoncer bagved, er der ingen, der ser dem, men skaden sker alligevel. Annoncørerne betaler stadig for, at annoncerne bliver vist, siger Jakob Bak.

Svindel giver mistillid

Når en annoncør så betalte i dyre domme for at få sin annonce placeret på en hjemmeside, blev den altså ikke vist for et eneste menneske, men kun til Hyphbot.

Og fordi Hyphbot er udbyderen af den falske annonceplads, tager bagmændene bag den også hele fortjenesten med sig.

Annoncesvindel på nettet forventes at koste virksomheder op mod 16 milliarder dollars i spildte annonceudgifter alene i 2017.

- Der er allerede stort fokus på svindel på nettet fra annoncørernes side. Og også en del mistillid. Men ser vi på vores tal, er mængden af snyd ikke kritisk, siger Jakob Bak.