Danske iværksættere indtager Kickstarter

Verdens førende crowdfundingplatform, Kickstarter, er netop lanceret i Danmark, og danskerne er allerede på.

The Scandinavian Bikehook, er et af de første danske produkter der gør sin entré på crwodfunding-platformen Kickstarter. (© Julie Grundtvig Wester)

Danske iværksættere har nu fået den samme mulighed som deres amerikanske kolleger har haft i en rum tid. Nemlig muligheden for at søge finansiering til deres produkter på crowdfunding-portalen Kickstarter.Ordet crowdfunding eksisterer ikke rigtig på dansk, men kan måske bedst beskrives som folkefinansiering.Konceptet går ud på, at man som iværksætter kan rejse kapital til sine produkter fra helt almindelige mennesker i stedet for at prøve at overbevise investorer eller banker om, at ens produkt er noget værd.Danskerne stod klar til lanceringSelvom Kickstarter først lancerede i Danmark i går, var en del danskere allerede klar til at finde kunder til deres produkter.

Blandt andet kan man nu investere i ‘The Scandinavian Bikehook', en krog til at hænge sin cykel op på, ‘Via 3 in 1 lamp', en lampe med tre forskellige funktioner og ‘Rest', en ultra kompakt og transportabel dims, der kan foldes ud til en slags stol, du kan hvile dig på, når du er på farten.De to førstnævnte har rimelig beskedne mål for, hvor mange penge de prøver at rejse, mens ‘Rest' går efter at indsamle 450.000 kroner.Og det er netop hele humlen ved crowdfunding på Kickstarter. Hvis du ikke samler det antal kroner sammen, du har sat dig som mål, så får du ikke en krone, og dem, der har investeret, får pengene retur.1,35 milliarder dollar er investeretNår du dit mål, så tager Kickstarter fem procent i kommission, og det har indtil videre vist sig at være en særdeles god forretning.Kickstarter har nemlig siden lanceringen i 2009 gjort det muligt for iværksættere at indsamle 1,36 milliarder dollar - lige godt otte milliarder kroner.Resultatet er, at over 72.000 projekter har fundet finansiering igennem Kickstarter, og over 7,2 millioner mennesker har investeret penge via portalen. 105.000 projekter har ikke nået deres mål.Danskere har haft succes med crowdfundingSelvom Kickstarter først nu lancerer i Danmark, har danskere allerede været involveret i flere succesfulde crowdfunding-projekter.Danske Nikolaj Hviids tyske firma Bragi samlede 3,4 millioner dollar ind i finansiering til smart-høretelefonerne ‘Dash'.

Dermed indtager Dash en aktuel 12. plads på listen over mest succesfulde crowdfundingprojekter nogensinde og ligger blandt andet over Oculus Rift, den virtuelle gaming-brille, som efterfølgende blev købt af Facebook for to milliarder dollar.Kickstarter er ikke aleneKickstarter er ikke det eneste sted, man kan lancere sine crowdfunding-projekter. Den største konkurrent hedder Indiegogo og ligner til forveksling Kickstarter.Netop på Indiegogo havde den unge danske virksomhed Airtame stor succes med deres crowdfunding-indsamling.

De samlede over 1,5 millioner dollar ind til deres produkt, som gør det muligt spejle sin computers skærm over på et tv eller en projektor.Lang leveringstid og ingen garantierDet helt særlige ved crowdfunding er, at man næsten altid investerer i produktet, inden det er helt færdigudviklet.Når kampagnen lanceres, mangler de fleste iværksættere kapitalen til at gøre deres produkt til virkelighed, og det betyder, at produkterne ofte kun findes i en tidlig beta-udgave, når pengene samles ind.Derfor er der heller ikke nogen garantier for, hvor godt det endelige produkt er, ligesom der ofte er lange leveringstider på produkterne.Men det afholder altså ikke millioner af mennesker fra at hjælpe nye iværksættere på vej til gengæld for en plads forrest i køen, når produktet engang er klar til lancering.

Facebook
Twitter