Danske tech-drenge overlevede vild crowdfunding-rutchetur

INTERVIEW Stærk medvind for dansk techeventyr blev på kort tid afløst af en hård tur op ad bakke. To et halvt år senere har det danske firma Airtame 32 ansatte og er rustet til for alvor at rulle sin trådløse vision ud.

En glad direktør viser den HDMI-nøgle frem, som er omdrejningspunktet i firmaet Airtames turbulente historie. (© dr)

Det startede som en rus med armene hævet højt over hovedet. Men så meldte virkeligheden sig meget abrupt.

Danske Airtame startede som en vaskeægte succeshistorie, da det fuldstændig ukendte og uprøvede firma i januar 2014 samlede godt 7 millioner kroner ind via crowdfundingsiden Indiegogo.

Mere end 15.000 mennesker valgte at investere penge i Airtames produkt: En lille HDMI-dims til at smide bag i TV'et, så indhold fra computeren eller telefonen trådløst kunne sendes til TV-skærmen - lidt i stil med Googles Chromecast.

Med andre ord var Airtames vision at fjerne endnu et kabel fra vores digitale liv og erstatte det med en trådløs teknologi, uanset om man var bruger af Windows, Mac, Linux, iPhone eller Android. Og den vision vandt altså genklang hos en hel del mennesker.

Samtidig med at den succesfulde kampagne kørte på sit højeste, blev Airtame kåret som bedste nye produkt, på den gigantiske gadgetmesse CES i Las Vegas, af det amerikanske techmedie Engadget.

Men rusen på toppen af drømmebakken blev meget pludseligt afløst af en brat opvågnen.

Airtame havde lovet de 15.000 støtter, at deres HDMI-dims ville være klar til at lande i postkassen i maj 2014, blot fire måneder efter afslutningen på den succesfulde indsamling.

Men det stod meget hurtigt lysende klart for de fire unge stiftere, at det på ingen måde kunne lade sig gøre. Det forklarer Airtames direktør Jonas Gyalokay, da DR møder ham i Airtames kontorer i det indre København.

- Vi sluttede kampagnen i slutningen af januar 2014. Men allerede i februar kunne vi godt se, at maj godt nok var tæt på.

- Vi rykkede så leveringsdatoen til oktober, hvilket vi mente, var et meget konservativt bud. Men der ender med at gå cirka halvandet år, før vi sender produktet ud. Det blev folk selvfølgelig ikke glade for, fortæller han.

Airtame er et af mange crowdfunding-projekter, der har haft mere end svært ved at levere varen efter en succesfuld kampagne.

Og det er der ifølge Jonas Gyalokay flere gode grunde til.

- Du er super optimistisk og skal bygge en forretning på at love en masse og som uerfaren optimistisk entreprenør, tænker du, "det her kan vi godt".

Gyalokays vurdering er, at 9 ud af 10 produkter, der bliver markant overfinansieret, ikke kan levere til tiden.

Blandt de mange, der har haft problemet, er blandt andet det dansk/tyske firma Bragi og deres succesfulde trådløse in-ear høretelefoner 'Dash' og det indtil for nylig mest populære crowdfundingprojekt nogensinde 'Coolest Cooler'.

Og altså også Airtame.

- Vi havde kalkuleret med at skulle levere 1.600-1.700 enheder. Men det endte med at være 15.000, forklarer Jonas Gyalokay.

- På grund af den overvældende succes, krævede det et helt andet produktions-setup, og vi skulle finde en ny leverandør, end den vi regnede med at bruge.

- Men mens kampagnen ruller, er dit verdensbillede, at vi godt kan levere, alt det vi har lovet i den her skala. Du tror ærligt talt på det, forklarer han.

Instruktioner til hvordan man sender indhold via Airtame. (Foto: Nicolai Franck © dr)

Som et resultat af at skulle producere næsten ti gange så mange enheder som forventet, var Airtame nødt til at gentænke produktet.

Samtidig skulle der udvikles flere nye features, som var stillet brugerne i udsigt under indsamlingen - noget der er helt normalt under en crowdfundingkampgane, hvis det indsamlede beløb når nye højder.

Og det krævede nærmest en total genstart af projektet.

- Vi sagde til os selv: Nu rydder vi bordet. Vi designer hardwaren fra bunden, finder en ny producent og husker lige, at vi også skal have softwaren med, forklarer Jonas Gyalokay.

Og det tog altså næsten halvandet år, inden produktet var klar.

Flere støtter utilfredse med produktet

Men her stoppede kvalerne ikke. For selvom der nu kunne sættes hak i boksen ved, at man endelig havde leveret, så var produktet - som det ofte er tilfældet med crowdfunding - ikke på et niveau, der tilfredsstillede alle støtterne.

- Der er mange, der har været utilfredse. Og det har vi lært sindssygt meget af. Vi har måtte hjælpe folk en-til-en med deres problemer.

- Men heldigvis er der også mange, der har været tilfredse. Ellers havde vi nok heller ikke været i live i dag, forklarer Jonas Gyalokay.

I modsætning til mange andre ikke-digitale produkter har Airtame haft den fordel, at de kan opdatere enheden og på den måde forbedre brugeroplevelsen løbende.

Det har ifølge Gyalokay helt konkret resulteret i, at deres bedømmelser på Trustpilot er steget fra omkring 3-4 til nu at være 8,3 på en skala til 10.

Ny kapital og nyt fokus gav Airtame ny chance

Undervejs i processen, har Airtame fået flere traditionelle investorer ombord.

Den ekstra kapitalindsprøjtning har givet firmaet mulighed for at hyre flere folk og for at udvikle Airtame til et langt mere velfungerende produkt.

- På trods af en hård start, har vi heldigvis fået en anden chance til at få firmaet til at fungere. Nu er vi på vej derhen, hvor vi skulle have været for et år siden, siger Gyalokay, der nu er chef for en virksomhed med 32 ansatte.

Firmaet har samtidig ændret fokus, så man slet ikke længere sigter efter den enkelte forbruger men i stedet henvender sig til virksomheder og skoler.

Man satser nu på at være et professionelt produkt, der typisk skal bruges i klasse- og mødelokaler, og dermed slipper man også ud af skyggen på produkter som Chromecast og Apple TV, der er designet til stuen.

- Man bruger ofte skærme til at samarbejde om et projekt eller præsentere en idé, og det er det, vi gerne vil bygge teknologi rundt om, forklarer Jonas Gyalokay.

Særligt i år er Airtame kommet godt på vej. Ambitionen for 2016 er at sælge 25.000 eksemplarer af dimsen, der har en listepris på 299 euros - cirka 2.225 kroner.

I første omgang satser firmaet på Norden og USA, men markedet man har udset sig, er de anslåede 7-800 millioner såkaldt "dumme skærme", der udover i møde- og klasselokaler findes i indkøbscentre, supermarkeder, lufthavne, hotellobbyer og mange andre steder.

For udover at kunne bruges til at spejle en personlig computer i et mødelokale, kan Airtame også styres fra centralt hold til at give liv til de mange skærme, der findes overalt omkring os.

Det kan blandt andet være til at vise dashboards i en salgsafdeling eller en velkomsthilsen i en virksomheds reception. Men det kan lige så vel være en reminder om, at der er fredagsbar kl. 15, dagens menu i kantinen eller blot at tilføje et firmalogo til en skærm, der ellers vil optræde som en sort flade.

Flere firmaer bruger Airtame til at få dashboards op på skærmen. (© Airtame)

Samtidig med at Airtames hardware-produkt begynder at komme ud og arbejde, er firmaet ved at udvikle en cloudplatform. I første omgang skal den gøre det nemmere for en IT-afdeling at holde styr på mange Airtames, fx hvis en skole har købt 50 enheder.

Men Gyalokay kan sagtens forestille sig, at Airtame på sigt ender med kun at være en cloudplatform, som fungerer, uden at brugeren selv behøver at sætte et stykke hardware ind bag i skærmen.

Crowdfunding for altid en del af Airtame

Crowdfunding vil for altid være en del af Airtames historie, og selvom det også har bragt mange problemer og frustrationer med sig, ændrer det ikke ved Jonas Gyalokays holdning til finansieringsformen.

- Jeg synes stadigvæk crowdfunding er en sindssyg fed ting.

- Vores største drøm var at få Airtame til at ske, og det var ikke sket uden crowdfunding. Vi blev kastet ud i det her, og vi har presset alt det vi kunne ud af os selv for at levere det bedst mulige produkt, siger han.

Og Jonas Gyalokay har bestemt ikke glemt de 15.000 mennesker, der var med til at kickstarte Airtame.

- Vi ved godt, at alle de her folk var med til at få det til at ske. Den vision de investerede i, var en mere produktiv verden uden ledning, der virker på alle platforme. Det synes jeg vi har leveret, og vi arbejder hele tiden stenhårdt på at gøre oplevelsen bedre og bedre.

Facebook
Twitter