Danskere vinder pioner-pris for fremtidens professionelle betalingskort

Det danske firma Pleo har netop vundet hovedprisen ved Pioneers Festival i Østrig, for deres "betalingskort som selv kan lave regnskab".

Så glade var de to stiftere af firmaet Pleo, da de vandt Pioneers Challenge - og en investering på 3,7 millioner kroner - i kamp med 3.000 andre virksomheder. (Foto: Michael Holmes © Pleo)

- Vi var nærmest gennemblødt af champagne. Det var helt vildt.

Sådan siger Jeppe Rindom om oplevelsen, da hans firmas navn, Pleo, i går aftes blev råbt op på Pioneers Festival i Østrig - en af de største tech- og startup-events i Europa.

Jeppe Rindom og Pleos anden medstifter Niccolo Perra blev nemlig oversprøjtet med seks flasker boblevand, i noget der minder om en blanding af fejringen af en Formel 1-sejr og et Melodi Grand Prix.

Propperne sprang i bedste Formel 1-stil. (Foto: Michael Holmes © Pleo)

Grunden var, at Pleo netop var blevet udråbt som 'Pioneer of the year' - vinder af Pioneers Challenge 2016, som er en af de største konkurrencer på europæisk jord for nye startups.

Pleo vandt for deres betalingsløsning, som skal gøre det markant nemmere for både ansatte, økonomimedarbejdere og chefer, at få styr på kortbetalinger og rejseudgifter i virksomheder.

Bedst af 3.000 nye virksomheder

Det danske firma vandt i et felt der oprindeligt bestod af 3.000 ansøgere.

Af disse blev 70 firmaer inviteret til Wien, som efter indledende pitches og semifinaler blev kogt ned til 7 finalister, hvor Pleo repræsenterede kategorien financial services (fintech).

De 7 finalister pitchede så deres produkt foran en fyldt sal med 3.000 mennesker bestående af branchefolk og væsentlige europæiske investorer.

Og det gik altså rigtig godt.

For efter voteringen blandt dommerne, løb Pleo med æren, og en investering på 3,7 millioner kroner (500.000 euros).

En kæmpe fjer i hatten

Jeppe Rindom fortæller, at forløbet fuldstændig oversteg hans forventninger.

- Vi har ikke været med i noget tilsvarende og tilmeldte os umiddelbart for at møde investorer og få lidt PR, fortæller han til DR.

Men sejren kan firmaet helt sikkert bruge til en masse.

- I 16 måneder har vi udviklet noget sammen med en lille kreds af kunder. Men at vinde Pioneers-prisen er en kæmpe 'thumbs up' og en enorm validering af vores produkt, siger Rindom.

Samtidig mener han, at sejren kan bruges til nemmere at kunne tiltrække de rigtige folk til firmaet.

- En europæisk anerkendelse har ikke blot en stor PR-værdi. Rekrutteringsmæssigt betyder det noget, at have et navn i markedet, siger Jeppe Rindom.

Pengene er ikke det vigtigste lige nu

Selvom de 500.000 euros varmer, så er det ikke det vigtigste for Pleo lige nu, som allerede har godt styr på finansieringen af firmaet.

Præmien er nemlig ikke en gave, men derimod en investering på nogle ikke helt afklarede vilkår.

Men de ekstra millioner kroner kan selvfølgelig gøre gavn, og kan fx være med til at give firmaet lidt ekstra tid at løbe på, inden den næste investeringsrunde, forklarer Rindom.

"De fleste kender problemet vi løser"

Jeppe Rindoms eget bud på hvorfor Pleo løb med sejren er, at "de fleste kan genkende problemet vi løser, og det er let at forklare hvad vi gør."

Pleo kalder selv deres løsning for "det første betalingskort som laver dine rejseafregninger automatisk for dig."

Kort fortalt gør Pleo det enkelt for virksomheder at give alle (relevante) medarbejdere et personligt betalingskort - enten fysisk eller virtuelt - samtidig med at man via den tilhørende software automatisk kan holde styr på bilag, kategorisering af udgifter, og hvem der bruger penge på hvad.

Medarbejderne kan også tage billeder af kvitteringer og evt. tilføje noter om, hvad pengene er brugt på, for at gøre regnskabet endnu mere gennemsigtigt.

Alle disse informationer bliver i realtid født direkte ind i det centrale Pleo-system, så virksomhedens økonomifolk kan følge med.

Pleo ligner ikke et traditoinelt regnskabssystem. (© Pleo)

Jeppe Rindom giver eksempler på, hvad der er for nogle scenarier, som Pleo søger løse:

- I nogle virksomheder skal medarbejderne selv lægge ud, og det er en administrativ byrde.

- I andre bliver kortene delt mellem de ansatte, hvilket betyder at økonomiafdelingen ikke kan se, hvem der har brugt kortet, og skal i gang med et større detektivarbejde.

- Samtidig betyder manglen på realtidsindsigt i forbruget, at chefer ikke har fuldt overblik over omkostningerne i forbindelse med budgetering, forklarer Rindom.

Servicen kommer til at koste et fast månedligt beløb per aktiv medarbejder. Hvad det beløb bliver, har firmaet dog ikke endegyldigt lagt sig fast på.

Klar til at lancere om få måneder

Pleo er netop nu i gang med den sidste testfase, som foregår i samarbejde med et par udvalgte virksomheder.

Den egentlige lancering sker om få måneder i Danmark og England, og Rindom fortæller at ca. 500 virksomheder allerede har skrevet sig op til at få Pleos betalingskort og software, så snart det er muligt.

Direkte adspurgt om hvad ambitionerne er for det kommende stykke tid, siger Jeppe Rindom:

- Vi går efter en succesfuld lancering i Danmark og England inden årets udgang. I første omgang er det ikke så vigtigt, hvor mange brugere vi får, men derimod at vi får god respons, og at metoden til at få nye kunder om bord virker.

Facebook
Twitter