Danskerne foretrækker Google-mobiler

Otte ud af ti mobilsalg i Danmark er nu smartphones – men iPhonens markedsandel skrumpede en smule sidste år.

83 procent af de mobiler, der sælges i Danmark, er smartphones (Foto: Scanpix)

Selv om Apples iPhone fortsat fylder godt op i gadebilledet, har danskernes foretrukne telefon slet ikke et æble bag på. Den bedst sælgende mobilproducent i Danmark er nemlig sydkoreanske Samsung – og så fortrækker danskerne i omfattende grad Googles Android-system frem for Apples iOS.

Det viser nye tal fra IT-analysehuset IDC over mobilsalget i Danmark.

I 2013 købte danskerne 2,66 mio. smartphones – en stigning på knap 179.000 i forhold til året før. De gammeldags mobiler med knapper er i frit fald og solgte blot 532.900 eksemplarer.

Samsung og Apple taber til Sony

Samsungs dominerende position er dog i svagt fald. Selskabet tegner sig nu for 40 procent af alle solgte smartphones. Sidste år var tallet 41 procent. Apples iPhone tegner sig for 33 procent af markedet, mod 35 procent sidste år.

Til gengæld har især Sony og LG stigende succes i Danmark. Globalt er Sony ikke engang i top fem over bedst sælgende producenter, men i Danmark tegner Sony sig for 11 procent af det samlede marked – en stigning fra otte procent sidste år.

Sydkoreanske LG går frem fra tre til syv procent i år.

Bemærkelsesværdigt nok er Nokias kvaler fortsat ikke ovre, heller ikke selv om danskerne oprindeligt hørte til de mere Nokia-glade lande i verden. Nokias markedsandel skrumpede fra fem til tre procent i 2013. Samme tal gælder for HTC.

Vi vil helst have Google-mobilerne

Googles styresystem Android er langt det mest udbredte i Danmark. Systemet voksede i 2013 til 63 procent af markedet, mod blot 33 procent til Apples iOS.

Microsofts Windows Phone tabte terræn og gik fra fem procent af det samlede marked i 2012 til tre procent i 2013.

Selv om 2014 er blevet udset til at være året, hvor en række mindre spillere vil lancere konkurrenter til Apples og Googles systemer, levner senioranalytiker hos IDC, Anders Elbak, ikke konkurrenterne mange chancer.

- Der, hvor de kan få fat, er hvis de finder nichemarkeder, eller lancerer lavprisprodukter. Men det virker ikke som om, at mobilproducenterne er særligt dedikerede til at gøre noget ved det, så jeg tror ikke de får mange chancer, siger Anders Elbak.

Nye spillere får det svært

Blandt de kommende nye spillere på markedet er Ubuntu-mobilerne og mobiler, baseret på Firefox OS. Men også Samsungs Tizen og det skrottede Nokia-projekt, der nu lever videre under navnet Sailfish, har annonceret offensiver.

Anders Elbak mener dog ikke, at det nødvendigvis er dårligt at to store virksomheder dominerer markedet totalt.

- Det kommer jo an på, hvilke briller man ser det med. Mange vil synes, at det er en fordel med en vis form for standardisering, og det er lettere for app-producenterne når der kun er to-tre systemer at forholde sig til, siger han.

Facebook
Twitter