Den 'lille' app med 300 millioner brugere

Besked-app'en WhatsApp, er ved at vokse sig kæmpestor.

Besked-app'en WhatsApp har nu mere ned 300 millioner brugere. Men i modsætning til alle andre der kan fremvise den slags brugertal, betaler brugerne for at bruge app'en. (© WhatsApp)

Det er ikke tit at en app med mere end 300 millioner aktive månedlige brugere, ikke er et kæmpe 'brand' eller er blevet opkøbt af en af de store tech-giganter.

Men for WhatsApp, en app der kan sende beskeder på tværs af mobilstyresystemer, er det lige netop tilfældet.

Med et så højt brugertal, er det nok til at putte WhatsApp i top ti over mest brugte apps på verdensplan - en bedrift der naturligvis har fået flere store firmaer til at spærre øjnene op.

Vi skal da heller ikke længere tilbage end til april i år, for at finde rygter om at Google ville købe beskedfirmaet for 1 milliard dollars - et bud som WhatsApp skulle have afvist.

Succesen grundlagt på dyre sms-takster

Set med danske briller, kan det være svært at forstå, hvordan det er lykkedes en besked-app at nå til 300 millioner månedlige brugere.

Men i modsætning til i Danmark - hvor langt de fleste har et telefonabonnement der inkluderer fri sms - så er sms'er i mange andre lande en dyr fornøjelse.

WhatsApp bruger kun en lille smule data, og da de fleste mobilbrugere har et dataabonnement, så har WhatsApp fundet et marked, hvor brugerne kan sende sms og chat-lignende beskeder, uden at hver enkelt besked koster penge.

Tilmed er app'en tilgængelig til en lang række telefoner (og ikke kun iPhone eller Android) og brugerne er derfor ikke afhængige af, at dem de sender beskeder til bruger den samme telefon - som det eksempelvis er tilfældet med Apples iMessage.

WhatsApps har fået brugerne til at betale

Det mest bemærkelsesværdigt ved WhatsApps's succes er, at de har gjort noget stort set ingen andre er lykkes med. De har fået folk til at betale for deres service.

WhatsApp kostede oprindeligt 7 kroner, men er nu gratis at downloade.

Til gengæld koster det i stedet 7 kroner om året at bruge servicen, og, ligesom med de fleste andre internetservices, så er det første fix gratis, hvilket i WhatsApps tilfælde vil sige ét år.

Men så er du også helt fri for reklamer.

Reklamer er bandlyst

Netop den reklamefri oplevelse er et vigtigt element i WhatsApp's filosofi.

Når du opretter en WhatsApp konto bliver du mødt af et citat fra den legendariske film Fight Club:

- 'Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need'.? - Tyler Durden, Fight Club.

Herefter følger en længere forklaring af hvorfor WhatsApp ikke er reklamebaseret.

Kort fortalt har WhatsApp's stiftere en lang baggrund hos Yahoo, hvor de oplevede, at fokus var på at optimere reklamer i stedet for brugeroplevelsen.

Og deres konklusion er klar:

- Husk, når der er reklamer involveret, er det dig, brugeren, der er produktet.

Talebeskeder med et klik er seneste nye tilføjelse

WhatsApp's brugere sender mere end 11 milliarder tekstbeskeder og 325 millioner fotos hver dag. Og nu har de netop fået et nyt beskedværktøj tilføjet til app'en - nemlig talebeskeder.

Med ét enkelt klik aktiverer du optageren, indtaler din besked og slipper knappen - så er beskeden sendt som en lille lydfil.

Og der er gode grunde til hvorfor denne funktion kommer til WhatsApp nu.

To af deres største konkurrenter, Facebook Messenger og kinesiske WeChat, har allerede introduceret talebeskeder - og så er det jo bare om at følge med, selvom man har 300 millioner månedlige brugere.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter