Tech

Derfor bliver du bidt af en gal Pokémon

Sommerens store dille, Pokémon Go, er designet til at belønne dig – og bide sig fast.

Pokémon Go blev frigivet i starten af juli måned, og blot en måned gammel havde app’en omsat for svimlende 1,3 mia. kroner. Og det er måske ikke så underligt, at spillet er blevet så populært og tjener så mange penge.

Det mener Rune Kristian Lundedal Nielsen, der er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og ph.d.-studerende ved IT-Universitetet i København.

Pokémon Go er nemlig designet, så du føler dig belønnet, når du spiller det.

Danskerne har taget Pokémon Go til sig (Foto: Morten Greve © (c) DR)

I behaviorismen har man undersøgt, hvordan man kan påvirke dyrs adfærd ved at belønne handlinger.

Man eksperimenterer fx med at give rotter en godbid, hvis de trykker på en knap i et bur. Rotten lærer på den måde, at trykke på knappen er godt. Det kalder man positiv forstærkning af en adfærd.

På samme måde kan man bruge negativ forstærkning, fx hvis en kat skal arbejde for at komme ud af et bur, forklarer forskeren. Det virker, fordi katten undslipper en ubehagelig situation.

Man kan udvide påvirkningen af dyrets adfærd ved at introducere elementer som ratio og intervaller, så dyret ikke belønnes, hver gang det udfører en handling, eller ved at belønning kommer af sig selv på bestemte tidspunkter.

Det kan man yderligere udvide ved at tilføje et element af variation, så dyret ikke altid eller altid kan forudsige, hvad der vil ske.

Spil stimulerer mennesker

Fordi vi mennesker langt hen ad vejen reagerer på sammen måde som dyr, når vi bliver udsat for stimuli, bruger spildesignerne tilsvarende en række ”reward loops”, så man bliver belønnet, når man spiller.

Det ser man ikke kun i Pokémon Go, men er en ofte benyttet teknik i design af computerspil.

- Pokémon Go blander alle de her ting sammen. Når man er ude at gå, ved man aldrig, om der dukker en pokémon op, så derfor kan det altid betale sig at gå en lille smule. Det er det, man kalder variabel ratio-belønning, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Faste intervaller sikrer belønninger

Derudover kan man udruge æg i spillet, når man går. Det er såkaldt fixed interval-belønning. Der ved man helt konkret, at man får noget, når man er gået x antal kilometer.

- Med den form for belønning, bliver man mere opstemt, jo tættere, man kommer på målet, forklarer forskeren og uddyber:

Æggene i Pokémon Go klækkes, når man har bevæget sig et vist antal kilometer. I æggene er en hemmelig Pokémon (Foto: Morten Greve © (c) DR)

- Æggene benytter samtidig også belønningsskemaer. De er en form for lotteri eller tilfældighed. Det er en variabel ratio-forstærker. Nogle gange er der noget skidt i ægget, og nogle gange er det fantastisk. Men man er altid sikker på at blive belønnet en lille smule ved at få erfaringspoint for ægget eller ved at få en ny pokémon.

Yderligere er spillet med til at belønne spilleren, ved at man kan opnå socialt samvær med andre spillere.

- Mange mennesker har jo fået venner ved at spille Pokémon Go, og der er anekdotiske historier om at møde kærester. Det er en helt anden form for belønning, men det virker, fortæller forskeren.

Pokémon-jagt er som at gå på fisketur

Og faktisk er det næsten præcis det samme, som man kan opleve ved en rigtig jagt eller fisketur:

- De har kopieret de belønningssystemer, der findes i verden. Det er ligesom lystfiskeri. Man ved ikke, hvad man kan forvente at fange, når man går ud i naturen. Men det kan jo være noget helt fantastisk. Hvis man er sammen med venner, så får man socialt samvær, der også er en belønning, forklarer han.

Samme systemer som i supermarkedet

Rune Kristian Lundedal Nielsen mener derfor ikke, at vi behøver at være bekymret for, at et spil på den måde kan påvirke os, så længe vi bruger vores sunde fornuft. Systemerne, spillet benytter, er nemlig ikke så anderledes, end dem vi ellers møder i hverdagen.

- Spillet vil gøre alt det kan, for at du kommer til at forbruge mere. Det, tror jeg ikke, er meget anderledes end i supermarkedet, hvor man sætter slikket ved kassen eller i biografen, hvor en mellem cola koster 30 og en stor cola koster 35 kroner, siger han.

Ifølge ham vil nogle forskere hævde, at man kan være særligt genetisk prædisponeret for at blive fanget. Når det kommer til computerspil, er det dog ikke blevet bevist videnskabeligt endnu.

-Hvis man er i den farezone, så er Pokémon Go nok noget af det mindst farlige, man kan kaste sig ud i. Teoretisk set kan man blive afhængig, men nok kun i samme omfang, som man kan være afhængig af lystfiskeri. For den brede befolkning burde det ikke være et problem. Bare fordi det er et reward loop, betyder det ikke, at det er det sammen som narkotiske stoffer eller hasardspil med penge.

World of Warcraft bruger også belønnings-mønstre som Pokémon Go. Her er der dog mere fokus på slut-spillet (Foto: Screendump)

Selvom spillet her i sine første måneder har opnået en voldsom popularitet, mener forskeren, at spillet hverken belønner eller udfordrer nok, når man når over et vist punkt – og det kan have betydning for spillets levetid på sigt.

- Spillet er primært sjovt i starten, men det bliver for svært ved højere level. Gym battles med Pokémon er ikke særligt ophidsende.

Det er for eksempel forskelligt fra online-rollespil som World of Warcraft, hvor spillet bliver mere spændende og udfordrende mod slutningen, når mulighederne åbner op, forklarer han.

Der er allerede nu tegn på, at Rune Kristian Lundedal Nielsen har ret, for antallet af spillere er faldet drastisk efter den første måned.

Se med i magasinet PENGE i aften, der ser nærmere på, hvem der tjener penge, når du er på Pokémon-jagt.

Facebook
Twitter