Derfor hjælper Facebook dig ikke, hvis din konto bliver stjålet

Du er ikke kunde hos Facebook, men blot et produkt de sælger. Derfor kan du ikke få hjælp, siger dansk social medie-forsker.

Hvad stiller man op, når en ondsindet hacker overtager ens Facebook-konto?

Den fortvivlede situation står Stine Frederiksen netop nu i. Hendes profil er blevet stjålet og tilhører nu uretmæssigt en gut, der angiveligt bor i Mosul og hedder Ahmed.

Stine Frederiksen har gentagne gange kontaktet Facebook skriftligt, men de reagerer ganske uhensigtsmæssigt på hendes henvendelser. De bliver nemlig ved med at svare hende på arabisk, selvom hun har skrevet til dem, at hun kun forstår dansk og engelsk.

Kørekort-dokumentation hjælper ikke

Selvom Stine Frederiksen af flere omgange - som Facebook anbefaler - har indsendt kopi af sit kørekort, som dokumentation for at hun er kontoens retmæssige ejer, har hun ikke haft held til at få sin konto tilbage.

Men hvorfor kan Stine ikke bare ringe til Facebook og få løst problemet en gang for alle?

Det spørgsmål har So ein Ding-vært Nikolaj Sonne stillet videre til social medieekspert og journalistisk lektor på SDU, Filip Wallberg:

- Stines problem er en dråbe i havet for Facebook. Det begynder først at blive et problem, hvis der er mange, der har den samme oplevelse som Stine, og som drager en konsekvens overfor Facebook, siger han

Du er ikke kunde - du er produktet

Hvis jeg køber en ydelse, forventer jeg at de yder support, siger Nikolaj Sonne.

- Problemet er, at du ikke hare købt noget af Facebook, du er der jo bare, forklarer Filip Wallberg.

- Du føler, du har en kunderelation, men du har ikke betalt noget for den oplevelse.

- Og når du ikke betaler noget for en oplevelse, er det i virkeligheden dig, der er produktet, siger Wallberg og minder om, at det er helt samme praksis, som gør sig gældende på Google, Twitter og lignende gratis services.

Du er en cheeseburger, der venter på at blive spist

Men hvis man nu ikke er kunde hos Facebook, hvad er man så?

For at forklare, hvordan det hænger sammen, sammenligner Wallberg brugerne på Facebook med en cheeseburger fra McDonalds.

Hvis vi går ind og køber en burger og spiser den, er vi kunde hos McDonalds. Men hos Facebook er det den omvendte verden, forklarer Wallberg.

- I virkeligheden er det os, der er burgeren, der ligger klar til at blive spist af de virksomheder, partier, organisationer og medier, der kommer ind med indhold på Facebook og betaler Facebook penge for at distribuere indholdet, siger Wallberg.

- Vi er i virkeligheden cheese-burgeren til en 10’er, der ligger klar til at blive spist af Shell, Mærsk, Lego og så videre, siger han.

Drop Facebook, hvis du vil ændre noget

Ifølge Filip Wallberg er der kun en ting man kan gøre, hvis man ønsker at påvirke Facebooks praksis, og det er at lade være med at bruge deres service.

- Det er ikke nødvendigvis at tage sit gode tøj og gå. Man kan også bare lade være at gå på Facebook. Så begynder Facebook langsomt at have færre visninger af annoncer.

- Der skal sådan nogle konkrete ting til for at råbe Facebook op, slutter Wallberg, selvom det jo ikke hjælper Stine Frederiksen med at få sin konto tilbage.

Se udsnit af interviewet med Filip Wallberg øverst i artiklen. Eller se Stines historie og det fulde interview med Filip Wallberg i So ein Ding-udsendelsen på DR TV.